کتاب آموزش اثر بخش در HSE تكنیك ها، بازی ها و تمرین ها

سالهای متمادی تدریس در دانشگاهها و مراکز علمی و صنعتی و کسب تجارب گرانبهای حاصل از برگزاری بیش از صدها کارگاه آموزشی همواره این نکته را یادآوری می کند که تکیه بر شیوه های آموزشی کلاسیک نمی تواند در دستیابی اهداف آموزشی کافی باشد. به همین دلیل بوده است که همواره سعی کرده ام در برگزاری کارگاههای آموزشی شیوه های گوناگونی نظیر روش كنفرانس، حل مسئله، پروژه ای، كارگاهی و … را بکار بگیرم.

چندی پیش فرصتی پیش آمد که با تجارب یكی از اساتید عزیزم (مهندس شهرام محمودی) در یکی از کارگاههای آموزشی سازمان جهانی کار در زمینه رویکردهای جدید آموزشی در حوزه ایمنی آشنا شوم. در این کارگاه شیوه های آموزشی معرفی شده بود که در طی آن علاوه بر اینکه فرایند یادگیری یادگیرندگان از طریق مشارکت فعالانه در فرایند آموزشی تسهیل می گردید بلکه سبب می شد که یادگیرندگان از ابتدا تا انتهای کلاس چرت زدن را فراموش نمایند!

در طول یکی از ترم های آموزشی یكی از دانشجویانم کتابی با عنوان Games and Exercises را معرفی كرد که در آن به معرفی روشهای و تکنیک های آموزشی در قالب بازیها و تمرینها پرداخته شده بود. استفاده و پیاده سازی تعدادی از این تکنیک ها در جریان برگزاری کارگاهای آموزشی در صنایع مختلف – که البته همراه با بکارگیری تکنیک های آموزشی مشارکتی و خلاقانه بود – سرانجام متقاعدم کرد که این کتاب می تواند عصای دست مدرسان دوره های HSE در برگزاری دوره های آموزشی شان باشد.

بدون شک اگر همکاری و دلگرمی های دانشجویان گرامیم سرکار خانمها سارا کریمی، ندا مهدوی و طاهره غلامی نبود کتاب حاضر به مرحله چاپ و انتشار نمی رسید.  (ایرج محمدفام)

 

نویسندگان: دکتر ایرج محمدفام، طاهره غلامی، ندا مهدوی و سارا کریمی

انتشارات: فن آوران       (1391)        192 صفحه      10000 تومان       تلفن: 66953998

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *