ترجمه فارسی استاندارد NFPA72

دانلود رایگان ترجمه فارسی استاندارد NFPA72 نسخه 2019 به همراه نسخه انگلیسی این استاندارد که یکی از منابع آزمون سازمان آتش نشانی نیز می باشد در این صفحه قرار داده شده است.

این ترجمه فارسی برای اولین بار توسط مهندس محمد موسی زاده ارائه شده است که تحت عنوان کتاب مهندسی سیستم های اعلان حریق چاپ و منتشر شده است و بهترین و روانترین کتاب فنی و اجرایی سیستم اعلان حریق مطابق با آخرین تغییرات سازمان NFPA آمریکا است و توسط بسیاری از مدیران سازمان های متولی مورد تایید و تحسین قرار گرفته است. در ادامه برخی از این نظرات و توصیه نامه ها را مشاهده می کنید:

 

نظر برخی از برترین اساتید و مدیران صنعت ایمنی و حریق

مهندس محمود قدیری – معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران

ایمنی کلیشه‌ای است که فرد فرد ما ضرورت وجود آن را می‌خوانیم، می‌بینیم، گوشزد می‌کنیم و گاهی به‌صورت دردناک عدم وجود آن را حس می‌کنیم. کتاب مهندس محمد موسی زاده به نام “مهندسی سیستم‌های اعلان حریق” می‌تواند به‌عنوان مرجعی قابل‌اطمینان بر اساس آخرین تغییرات استاندارد NFPA72 گامی بزرگ در توسعه دانش ایمنی و آتش‌نشانی در موضوع سامانه‌های هشدار و اعلان حریق باشد. لذا ضمن تأیید و قدردانی از موضوع تدوین و چاپ این کتاب ارزشمند امیدواریم در آینده شاهد توسعه کمی و کیفی منابع و مراجع علمی و تخصصی آئین‌نامه‌ها و استانداردهای تخصصی در این حوزه باشیم.

مهندس علی کریمی آنچهرئیس گروه برق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

بی‌شک تلاشی این‌چنین در تدوین کتابی جامع در خصوص سیستم‌های اعلان حریق درخور قدردانی و تشکر است. امید که همگام با پیشرفت فناوری‌های نوین، در ویرایش‌های بعدی، نسبت به روزآمد نمودن کتاب نیز همت شود.

مهندس حسام طاووسی – نویسنده کتاب طراحی اسپرینکلر و متخصص حفاظت در برابر حریق (CFPS, CWBSP, CSITMS)

علم “حفاظت در برابر حریق” از علوم نوپای دنیای امروز است. در سالیان اخیر، تلاش‌های بسیار زیادی در زمینه تدوین کدها و استانداردهای حریق، بخصوص در کشورهای پیشرفته دنیا صورت گرفته که دستیابی به آن‌ها می‌تواند به بالارفتن سطح ایمنی مردم کشور ما بیانجامد. برداشت صحیح از مطالب مرتبط با موضوع “حفاظت در برابر حریق”، که عمدتاً به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند، نیازمند آشنایی کامل به این زبان و داشتن تجربه کافی در زمینه ایمنی است. با توجه به شناخت اینجانب از آقای مهندس موسی زاده، مطمئنم کتاب ایشان می‌تواند راهگشای فعالان حوزه ایمنی و اعلان حریق باشد.

مهندس ناصر رهبر نویسنده کتاب رفتارشناسی آتش و عضو هیئت مدرسان دانشکده آتش‌نشانی و مشاور حفاظت فنی وزارت کار

اگرچه سیستم‌های اعلان حریق از حدود ۳۰ سال پیش به ایران وارد و در ساختمان‌ها اجرا شده است؛ اما کتاب‌های فنی خوب در این زمینه بسیار محدود می‌باشد. کتاب حاضر دامنه وسیعی از اطلاعات و راهکارهای فنی ارزشمند را به همراه مثال‌ها و اشکال متعدد مطابق با استاندارد NFPA72 در اختیار خواننده قرار می‌دهد و مطالعه این کتاب به کلیه کارشناسان مرتبط توصیه می‌شود.

مهندس علی صفی‌خانی – رئیس HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت مناطق نفتخیز جنوب

احتراماً کتاب موردنظر توسط اینجانب بررسی گردید. ضمن تقدیر از زحمات نویسنده، به استحضار می‌رساند منابع در دسترس به‌ویژه به زبان فارسی در این خصوص محدود بوده و با توجه به اینکه این نوع کتب مخاطب خاص و عام دارد، لذا انتشار چنین کتاب‌هایی در رشد و ارتقاء فرهنگ ایمنی که درنهایت منجر به کاهش درد و رنج کارکنان و صنایع می‌گردد، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌نماید. قطعاً اجر معنوی آن بیش از اجر مادی خواهد بود.

مهندس رضا ویسی شیخ رباط – سرپرست سیستم‌های اعلان و اطفای حریق شرکت فولاد اکسین خوزستان

فرصت مغتنمی بود که این کتاب را به‌طور کامل و با دقت مطالعه کردم و به‌راستی از محتوای بسیار ارزنده و کاربردی آن لذت بردم. کتاب مهندسی سیستم‌های اعلان حریق مرجعی مطمئن و کاربردی برای مشاوران، طراحان، کارشناسان و مدرسان سیستم‌های حفاظت از حریق است. با توجه به ضرورت طراحی و نصب و نگهداری صحیح این سیستم‌ها مطابق با استانداردهای معتبر علی‌الخصوص استاندارد NFPA72، مطالعه این کتاب را به کلیه همکاران فعال در حوزه ایمنی و طراحی مهندسی شاغل در صنایع کشور توصیه می‌کنم.

مهندس سیامک بلدی – امور کنترل و ابزاردقیق – معاونت مهندسی بخش پروژه‌های سرمایه‌گذاری گروه مپنا

بدین‌وسیله مراتب تقدیر و تشکر اینجانب از جناب آقای مهندس محمد موسی زاده به جهت زحمات گرانقدر ایشان در تهیه و تدوین کتاب ارزشمند «مهندسی سیستم‌های اعلان حریق» که به‌عنوان مرجعی قابل‌اطمینان بر اساس استاندارد NFPA72 و تجربیات ارزشمند و مفید ایشان، نشر و در اختیار جامعه صنعتی کشور قرار گرفته است، بعمل می‌آید.

مهندس خیام پورموسی – مسئول نگهداری و تعمیرات تجهیزات کنترلی شرکت بهره‌برداری متروی تهران

کتاب مهندسی سیستم‌های اعلان حریق با ساختاری کاملاً سازمان‌یافته، قدم‌به‌قدم نکات کلیدی و کاربردی سیستم‌های اعلان حریق را مطابق با آخرین تغییرات استاندارد NFPA72 بیان می‌کند و مرجع بسیار خوبی برای طراحان، مشاوران، بازرسان و کارشناسان تعمیر و نگهداری سیستم‌های اعلان حریق است.

مهندس حسین‌علی حکیمی – رئیس اداره ایمنی و آتش‌نشانی مجتمع مس سرچشمه

این کتاب کاربردی و روان، مجموعه‌ای از راهکارهای فنی پرکاربرد موردنیاز در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی است و اطمینان دارم مطالعه این کتاب می‌تواند باعث موفقیت بیشتر کارشناسان مرتبط با سیستم‌های اعلان حریق و پیشبرد اصولی پروژه‌هایشان مطابق با استاندارد NFPA72 شود.

مهندس طیب فرجی – سرپرست پروژه‌های برق و ابزار دقیق اداره مهندسی شرکت پتروشیمی ایلام

اینجانب به‌عنوان کارشناسی که سال‌ها در صنعت پتروشیمی درزمینۀ تعمیرات، طراحی، اجرا و نظارت فعالیت نموده‌ام، اذعان می‌دارم همیشه خلأ یک کتاب جامع و کاربردی درزمینۀ سیستم‌های اعلان حریق احساس می‌شد. لذا ضمن آرزوی موفقیت برای مهندس محمد موسی زاده اطمینان دارم کتاب تألیف شده توسط ایشان که برگرفته از استاندارد NFPA72 و پشتوانه سال‌ها تجربه و فعالیت ایشان است، با ساختاری منظم، عمیق، جامع و کاربردی برای علاقه‌مندان و کارشناسان منبعی کامل و مفید خواهد بود.