چرا به شبکه ی اسپرینکلر نیازمندیم؟

بروز حریق در منزل یا محل کار ما بسیار وحشتناک خواهد بود. اگر حریق شروع به گسترش کند میتواند محل زندگی شما را نابود کن، یا از آن بدتر به خانواده ی شما آسیب برساند. آسیبی که به خانه و اجناس داخل آن می‌رسد قابل بازگشت خواهد بود اما برای اعضای خانواده اینطور نخواهد بود. بی شک محافظت از حریق امری الزامیست.

تنها در سال 2010 در انگلستان بیش از 300 مورد فوت به علت وقوع حریق اتفاق افتاده است. مقررات ایمنی و محافظت از حریق انگلستان استفاده از سیستمهای اعلان حریق را برای تمام اماکن اجباری کرده است. اما آمارها نشان می دهند که سیستمهای اعلان حریق به تنهایی کافی نیستند.

 

اعلان حریق موثر اما ناکافی!

گرچه دتکتورهای دودی می توانند شما را از وقوع حریق آگاه سازند، اما آنها قادر نخواهند بود شما را از آسیبهای حریق یا حوادث کشنده ی آن حفاظت کنند. اگر کنترل پنل مربوط به سیستمهای اعلان حریق به درستی عمل نکند، برای مثال باطری ها و تعذیه آن به هر علتی عمل نکنند، دتکتورها قادر به انجام وظایف خود نخواهند بود. هیچ گارانتی وجود ندارد که آلارمهای مربوطه بتوانند شما را آگاه کنند یا از خواب بیدار کنند اگر حریقی اتفاق افتاده باشد. همچنین این مورد هم باید در نظر گرفته شود که ممکن است حتی با وجود آگاهی از محل وقوع حریق امکان دسترسی به خاموش کننده ها به علت حریق وجود نداشته باشد.

حتی یک مورد مرگ ناشی از حریق در خانه ای که سیستم شبکه ی اسپرینکلر در آن نصب شده بوده گزارش نشده است.  این سیستم برای اماکنی که می خواهند از آن به مدت طولانی در مقابل حریق محافظت شود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مزایای استفاده از شبکه اسپرینکلر

هزینه ی بیمه اماکن را کاهش می دهد

نصب شبکه ی اسپرینکلر برای هر محلی بخصوص اماکن مسکونی هزینه ی بیمه ی آنرا کاهش می‌دهد. از آنجایی که اسپرینکلرها هزینه ی آسیب های ناشی از حریق را کاهش می دهند لذا حق بیمه ی پرداختی تا 20% کاهش می‌یابد. حتما پس از نصب این سیستم ها شرکت بیمه ی خود را مطلع کنید.

 

ارزش اماکن را افزایش می دهد

با این اوضاع اقتصادی فروختن ملک کار بسیار سختی است. وجود شبکه ی اسپرینکلر خریداران یا حتی اجاره نشین هایی که دنبال ملک امنتری هستند را برای خرید ترقیب می کند.

 

در صورت بروز حریق آسیب ها را کاهش میدهد

اگر شما در منزل خود شبکه ی اسپرینکلر نصب کرده باشد و حریقی اتفاق بیافتد، آسیب ناشی از حریق تا 90% کاهش خواهد یافت. علاوه بر کاهش هزینه ها در تعمیرات، مطمئنا از ارزش خانه ی شما در صورت آتش سوزی کم نخواهد شد.

 

قادر خواهید بود به آتش نشانها در مهار حریق کمک کنید

سیستم های شبکه اسپرینکلر تنها 1% آبی را که برای اطفای حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد را نیاز دارند و علت این امر هم تمرکز این سیستم ها بر روی نقطه وقوع حریق می‌باشد. وجود این سیستم ها به آتش نشانها کمک می کند تا نیاز به خارج کردن نفرات کمتری داشته باشند نسبت به اماکنی که این سیستم ها در آن نصب نشده اند.

 

شبکه اسپرینکلر می تواند از لحاظ مالی موثر باشد

بسته به نوع کاربری هر محلی می توانید سیستم های تر یا خشک را نصب کنید. در صورت امکان یخ زدگی در محل استفاده از شبکه ی اسپرینکلر از نوع خشک توصیه می‌گردد. البته برای صرف هزینه ی کمتر می توانید شبکه ی تر را در زمستان تخلیه کنید اما ریسک نبود آب در شبکه در صورت بروز حریق را باید بپذیرید!

علاوه بر کاهش هزینه های بیمه، می توان از هزینه ی به نسبت کم آن برای نصب (حدود  8میلیون تومن) و ماندگاری آن بین 30 تا 50 سال یاد کرد. همچنین این سیستم ها نیازی به الکتریسیه  و به تبع آن باطری ندارند که کار کنند! و با وجود کمکی که در صورت بروز حریق انجام می دهند، هزینه ی آن در مدت استفاده از آن قابل بازیابی خواهد بود.

 

تصورات غلط در مورد شبکه اسپرینکلر

بسیاری از مردم از شبکه ی اسپرینکلر به علت ترس از تخلیه ی ناخواسته آب استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که وقوع همچین اتفاقی بسیار بعید است و با توجه به گسترش و رشد تکنولوژی تقریبا بروز آن غیر ممکن شده است.

اسپرینکلرها تنها در صورت بروز حریق و افزایش حرارت به حجم زیاد عمل می کنند و نه به علت حرارت ناشی از شومینه و روشن شدن اجاق گاز و …

تصور رایج دیگری که در خصوص شبکه ی اسپرینکلر وجود دارد این است که مردم فکر می کنند که در صورت بروز حریق در یک نقطه ی خاص و فعال شدن شبکه اسپرینکلر، همه ی اسپرینکلرها همزمان فعال خواهند شد. این در حالی است که در صورت بروز حریق و افزایش دما در یک نقطه ی خاص تنها اسپرینکلرهای مربوط به همان محل فعال می‎شوند.

شما مطمئنا در بسیاری از فیلم های سینمایی یا تلویزیونی دیده اید که با تحریک یک اسپرینکلر همه ی اسپرینکلرهای آن ساختمان فعال می شوند؛ من به شما میگویم که رها کنید این آرتیست بازیها را. اسپرینکلرها برای از بین بردن لوازم و اجناس منزل ساخته نشده اند و تنها در صورت بروز حریق همان نقطه ی حریق را نشانه می گیرند.

پس خیلی به اینکه این سیستم ها تنها برای اطفا حریق استفاده می شوند فکر نکنید، این سیستم ها می توانند سرمایه گذاری خوبی از لحاظ مالی برای ملک شما باشند. این سیستم ها می توانند احساس آرامش بهتری برای کار و زندگی در محل کار یا خانه شما بوجود بیاورند.

 


هر گونه کپی برداری از مطالب و مقالات این وبسایت با ذکر منبع و لینک به منبع نه تنها مجاز، بلکه ستودنی است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *