کتاب اصول مهندسی حفاظت در برابر حریق و انفجار در صنایع نفت، گاز و شیمیایی

كتاب اصول مهندسی حفاظت در برابر حریق و انفجار ترجمه ای از ویرایش دوم Handbook of Fire And Explosion Protection Engineering Principles می‏باشد كه توسط دنیس پ. نولان به رشته تحریر درآمده است.

این کتاب ضمن معرفی ماهیت خطرات و تاریخچه حوادث حریق و انفجار، فلسفه حفاظت و معیارهای تحلیل ریسک را در این صنایع تبیین می‌کند و سپس به تشریح راهکارهای ایمن‌سازی و حفاظت تاسیسات در برابر حریق و انفجار شامل اصول جانمایی و چیدمان ایمن تجهیزات و تأسیسات، سازوکارهای مهار و جمع‌آوری مایعات سطحی، سیستمهای کنترل فرآیند و توقف اضطراری، فشارزدایی و تخلیه مایعات و گازها، آزادسازی حرارتی و اضافه فشار، کنترل منابع اشتعال، حذف انتشارهای فرآیندی، سیستمهای مقاوم به حریق و انفجار، سیستم‌های آشکارسازی و اعلام خطر آتش و گاز، تمهیدات تخلیه نفرات، و روش‌های اطفای حریق می‌پردازد. الزامات مربوط به محل‌ها، تاسیسات و تجهیزات خاص و اثرات عامل انسانی و ارگونومی نیز بررسی و دستورالعمل آزمایش سیستم‌های آتش‌نشانی و اطلاعات مرجع درباره سیستم‌های مقاوم به حریق و انفجار به‌تفصیل ارایه شده‌اند.

این كتاب نگرشی سیستمی به موضوع ایمنی و نحوه پیاده‌سازی آن در بخشهای مهندسی، طراحی و اجرای پروژه دارد و تلاش كرده با ارجاعات مكرر به استانداردهای به‌روز و مطرح جهانی، رویه‌های طراحی و اجرایی شركت‌های بین المللی فعال در حوزه نفت و گاز و صنایع وابسته و ارایه مثال‌های كاربردی روشن، خلاءهای دانشی و تجربی را كه ممكن است كارشناسان و طراحان پروژه‌ها در این زمینه داشته باشند جبران كند تا از مخاطرات جدی ناشی از كم‌توجهی ناخواسته به اصول ایمنی پیشگیری كند.

در این كتاب مجموعه‏ای كامل از اصول و قواعد ایمنی فراهم آمده است كه به اعتقاد مترجمان میتواند مرجعی مناسب برای كارفرمایان پروژه‌ها (از جمله شركت ملی نفت) و مشاوران یا پیمانكاران باشد و هدف اصلی آنان از ترجمه این كتاب رساندن آن به طیف وسیع مخاطبان بالقوه فارسیزبان است.

مخاطبان كتاب عمدتا كارشناسانی هستند كه با طراحی و احداث كارخانجات نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع شیمیایی و مشابه آن سروكار دارند. كتاب حاضر میتواند مرجعی روزآمد در كنار مقررات ایمنی و استانداردهای موجود باشد و كارشناسان نظارت بر طراحی یا اجرا از آن استفاده کنند.

 

مترجمین: ایرج رحیمی منجزی، مسعود پارسی و حدیث نسیم

انتشارات پژوهشگاه صنعت نفت     (1393)     464 صفحه     24000 تومان      تلفن: 48252048

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *