کتاب مدیریت ایمنی؛ نگرشی کاربردی

کتاب حاضر با هدف ارائه اطلاعات کاربردی مدیریت ایمنی در 230 صفحه مشتمل بر شانزده فصل تنظیم شده است. در فصل اول تعاریف و مفاهیم اولیه در حوزه مدیریت ایمنی ارائه و مفهوم اقدامات پیشگیرانه (کنشی) و کنترلی (واکنشی) تشریح شده است. فصل دوم با عنوان تاریخچه‏ ایمنی نگاهی گذرا به سیرتحولات ایمنی در ایران و جهان دارد. با توجه به سیر تحولات ایمنی امروزه ارتقاء فرهنگی مؤثرترین راهکار مدیریت ایمنی در سازمان‏ هاست؛ از این‏رو فصل سوم کتاب به تبیین مبانی فرهنگ ایمنی و فرایند مهندسي فرهنگ ایمنی برای ارزیابی، تحلیل و ارتقاء آن اختصاص داده شده است.

در فصل چهارم با هدف آشنایی با مؤلفه‏ های مدیریت ایمنی چند نمونه از الگوهای طرح‏ ریزی ایمنی در محیط کار تشریح شده است. بررسی اجمالی این الگوها حکایت از آن دارد که همه‏ آنها برای طرح‏ ریزی برنامه‏ های ایمنی در محیط کار با عناوین گوناگون، ملاحظاتی در خصوص مدیریت، نیروی انسانی، مواد (به‏ ویژه مواد شیمیایی)، ماشین‏ آلات و تجهیزات، رویه‏ ها و روش‏های ایمنی را مورد توجه و بررسی قرار می‏دهند. بر این اساس فصل‏ های پنجم تا شانزدهم به‏ شرح ذیل به‏ گونه‏ ای تدوین شده‏ اند که این ملاحظات را تحت پوشش قرار دهند:

فصل پنجم. الزامات و سازمان‏ های متولی ایمنی و بهداشت کار؛ فصل ششم. ایمنی و نیروی انسانی؛ فصل هفتم. ایمنی ماشین‏ آلات و تجهیزات؛ فصل هشتم. نقش عوامل محیطی در ایمنی؛ فصل نهم. مدیریت ایمنی مواد شیمیایی؛ فصل دهم. رنگ و تابلوهای ایمنی؛ فصل یازدهم. تجهيزات حفاظت فردي؛ فصل دوازدهم. مدیریت حوادث؛ فصل سیزدهم. ارزیابی و مدیریت ریسک؛ فصل چهاردهم. طرح مدیریت اضطراری؛ فصل پانزدهم. مدیریت HSE پیمانکاران؛ فصل شانزدهم. بازرسی‏ های ایمنی.

این کتاب قابل استفاده مدیران و کارشناسان ایمنی/HSE، دانشجویان رشته‏ های مهندسی صنایع، مدیریت صنعتی، مدیریت HSE، تکنولوژی مهندسی ایمنی صنعتی و بهداشت حرفه‏ ای می‏باشد.

 

نويسندگان: محمود بشیری‏ نسب، علیرضا غلامرضا، ساناز فرزانه

انتشارات فن‏ آوران     (1389)     230 صفحه     5800 تومان     تلفن: 66953998

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *