کتاب مدیریت و ارزیابی ریسک جلد 2

جلد دوم کتاب ارزیابی و مدیریت ریسک تحت عنوان «ارزیابی کمی ریسک در صنایع فرایندی» به تشریح مبانی و روش های ارزیابی ریسک کمی در صنایع فرایندی اختصاص یافته و در چهار بخش اصلی شامل تعاریف، مفاهیم و کلیات ارزیابی ریسک کمی (بخش 1)، روش های ارزیابی تکرارپذیری وقوع حوادث (بخش 2)، روش های واکاوی پیامد (بخش 3) و مثال های کاربردی (بخش 4) تهیه شده است.

در بخش اول (فصل 1) ضمن بیان کلیات و مبانی ارزیابی کمی ریسک، انواع شاخص های ریسک فردی و جمعی و همچنین معیارهای ریسک کمی بیان شده است. در بخش دوم (فصل 2) به نحوه محاسبه تکرارپذیری و احتمال حوادث فرایندی با استفاده از روش های واکاوی درخت خطا و درخت واقعه و همچنین استفاده از سوابق حوادث گذشته اختصاص یافته است.

بخش سوم کتاب (فصل های 3 تا 9) که به نحوه ارزیابی و واکاوی پیامد حوادث فرایندی اختصاص یافته است، در 5 فصل تهیه شده و در آن ضمن بیان کلیات و مفاهیم مدلسازی پیامد (فصل3) و همچنین نحوه  مدلسازی حریق (فصل 4)، انفجار (فصل 5) و رهایش مواد سمی (فصل 6)، نرم افزارهای مدلسازی پیامد نیز معرفی شده اند (فصل 7). در فصل های 8 و 9 نیز به ترتیب نحوه استفاده از نرم افزارهای ALOHA وPHAST  به طور کامل و با استفاده از مثال های کاربردی متعدد، توضیح داده شده اند که علاقمندان با انجام گام به گام مثال های ذکر شده قادر خواهند به استفاده از نرم افزارهای مذکور جهت کاربرد آنها در ارزیابی پیامد تسلط پیدا کنند.

نهایتا در بخش چهارم (فصل 10) یک مثال کاربردی و مفصل در مورد کلیه مراحل ارزیابی کمی ریسک ارائه شده است.

با توجه به مطالب فوق الذکر کتاب مذکور می تواند به عنوان راهنمایی جهت ارزیابی ریسک کمی مورد استفاده علاقمندان و شاغلین واحدهای HSE در صنایع و همچنین دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های مهندسی شیمی، مهندسی HSE، مهندسی ایمنی، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی محیط زیست و سایر رشته های مرتبط قرار گیرد.

 

نویسنده: دکتر مهدی جهانگیری، مهندس محمد امین نوروزی و مهندس کیوان ساربان زاده

انتشارات فن آوران      (1392)       416 صفحه      20000 تومان      تلفن: 66953998

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *