معرفی نرم افزار پایروسیم – Pyrosim

نرم افزار Pyrosim یک رابط کاربری گرافیکی برای شبیه سازی دینامیکی آتش FDS است که به کمک آن می‌توان آتش‌سوزی‌های پیچیده را مدل‌سازی و مدیریت کرد. FDS یک مدل بر اساس دینامیک سیالات محاسباتی(CFD) برای جریان سیالات حامل آتش است . این مدل شکلی از معادلات نویر-استوکس را که برای سیالات با سرعت کم با تاکید بر دود و انتقال حرارت از آتش به صورت عددی حل می‌کند.این نرم افزار با دقت بالایی حرکت و رفتار دود، دما و گازهای سمی منتشر شده را شبیه سازی و مورد تحلیل قرار می‌دهد. با این نرم افزار به راحتی میتوانید با تنظیم پارامترهای مختلف یک آتش ساختگی را در یک محیط مشخص راه بیندازید و سپس مشاهده کنید که این آتش به چه صورتی گسترش پیدا میکند، دود حاصل از آن چه نوع حرکاتی دارد و چه گازهای سمی با چه غلظت و دمایی منتشر می شود. این اطلاعات برای طراحی ایمن تر ساختمان و محلهای مسکونی بسیار ارزشمند خواهد بود.

با استفاده از تحلیل FDS میتوان به سوالات زیر پاسخ داد:

دمای گاز و محیط اطراف پس از آتش سوزی چقدر خواهد شد؟

چه میزان دود تولید خواهد شد؟

چه مقدار گرما آزاد خواهد شد؟

دمای دیوارهای اطراف چقدر خواهد بود؟

برای پیشگیری از وقوع آتش چه باید کرد؟

بهترین مکان برای نصب آب پاش کجاست؟

ردیاب‌های دود و آتش چه زمانی فعال شوند؟

بهترین مکان برای قرار گرفتن درب فرار کجاست؟

و…

قدرت این نرم افزار در آن است که تمام این سوالات را به شکل بصری و گرافیکی پاسخ خواهد داد. خروجی‌ مهم نرم‌افزار، یک شبیه‌سازی از محیطی است که کاربر به نرم افزار داده است. در این محیط  که Smokeview نام دارد کاربر تمام اتفاقاتی را که در حین آتش‌سوزی و پس از اتمام یا اطفای آن رخ می‌دهد را نظاره می‌کند. در عین حال کاربر می‌تواند در نقاط مختلف محیط ، دما را در هر زمان اندازه بگیرد. علاوه بر این‌ها ، نرم افزار به کمک حل معادلات خروجی‌های عددی متفاوتی را به عنوان نمودار به کاربر ارائه می‌دهد.

به کمک شبیه سازی حریق  می توان سناریوهای مختلف  را در هنگام آتش سوزی در مکان هایی مانند: تونلهای راه آهن و مترو، تونلهای جاده ای، کارخانجات، کارگاهها، مجتمع های مسکونی و تجاری، پل ها و سایر موارد بررسی نمود.

به طور کلی این نرم افزار برای

  • محققین حوزه‌ی آتش
  • مهندسان آتش
  • طراحان سیستم امنیتی آتش‌سوزی
  • مشاوران
  • شرکت‌های بیمه

و  بسیاری از موارد دیگر که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با آتش سر و کار دارند، بسیار مفید است.

 

جهت اطلاعات بیشتر بر روی یکی از لینک های زیر کلیک کنید: