کتاب پیشگیری عوارض و بیماری های ناشی از کار با کامپیوتر یا ارگونومی کامپیوتر

امروزه استفاده از کامپیوتر در تمامی جنبه های زندگی انسان نفوذ کرده است و کاربرد آن، همانند دهه های گذشته به گروه های خاصی مثل مهندسین کامپیوتر محدود نمی شود و در حال حاضر کلیه افراد در مشاغل مختلف به نحوی با کامپیوتر در ارتباط هستند و می توان به راحتی پیش بینی نمود که در چند سال آینده کامپیوتر به وسیله ای آشنا برای مردم تبدیل خواهد شد. هدف این کتاب طراحی محیط کار کامپیوتر با توجه به اخرین اصول ارگونومی مورد استفاده در جهان می باشد و در تالیف این کتاب سعی شده است که اخرین و جدیدترین دست اوردهای علم ارگونومی، با استفاده از منابع خارجی و داخلی با زبانی ساده در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

 

مهندس علی پور قاسمی

انتشارات حیان   (1373)     94 صفحه

 

کتاب كاربرد رنگ در ارگونومی

رنگ چيست؟ تفاوت رنگ نور و رنگ نقاشی در چيست؟ رابطه ايمنی و رنگ چيست؟ كتاب حاضر در جواب به اين پرسش‌ها، قانونمندی هاي موجود در رنگ و كاربردها و مفاهيم اصلي آن بيان می كند. همچنين در اين كتاب قابليت‌ها و مقررات رنگ، خوانايي رنگ، مقررات رنگ براي ايمنی جاده‌ها و صنايع، قابليت ديد ماشين آتش‌نشانی، مقررات رنگ براي تشخيص لوله‌ها، مقررات رنگ در محصولات خطرناك و مقررات رنگ برای سيستم‌های هيدروليك مورد بحث قرار می گيرد.

 

محمد امين موعودی
انتشارات حس برتر (1379), 88صفحه، 8000 ريال      تلفن: 66409877

کتاب راهکارهای ارگونومیک در صنایع فرایندی

دانش ارگونومی چند سالی است که در کشور ما اعتبار یافته و از عرصه تئوری به ضرورتی عملی تبدیل شده است. اگر چه کتاب های فراوانی در این زمینه به رشته تحریر در آمده، ولی در این آثار، به مقوله ارگونومی و فاکتورهای انسانی و مباحث کاربردی آن در صنایع فرآیندی نظیر صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی هسته‏ ای و صنایع شیمیایی کمتر پرداخته شده است. هدف اصلی این کتاب که از نه فصل تشکیل شده است، ارایه راهکارهای عملی به منظور اجرای اصول علمی ارگونومی در صنایع بوده و سعی شده تا مباحث مربوط به آن به گونه‏ ای ارایه شود که بیشتر متخصصین علم ارگونومی، مدیران، مهندسین و عموم کارکنان قادر باشند در محیط کار خود از محتوای آن بهره‏ مند شوند.

مطالعه این کتاب به کلیه مهندسین و متخصصین رشته‏ های مرتبط با ارگونومی، بهداشت حرفه‏ ای، ایمنی، مهندسی صنایع، طراحی صنعتی و همچنین کلیه مدیران و مهندسین شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و سایر صنایع فرآیندی توصیه می‏ شود.

 

مترجمین: مهدی جهانگیری، ماندانا آقابیگی، سلیمان خواجی، مجید پارساراد , سعید جعفری

انتشارات فدک ایساتیس      (1388)     470 صفحه     9500 تومان     تلفن: 66465831

کتاب راهنمایی بر روش‏ شناسی در ارگونومی

وجود روش‏ شناسی ارگونومیک معتبر و قابل اطمینان، افرد را به انجام تجزیه و تحلیل و طراحی موثر قادر می‏سازد. با استفاده از این روش‏ها، سودمندی عملکردی سیستم باید به واسطه میزان کاهش یافته اشتباه، آموزش و زمان‏ های اجرای سریع‏تر و رضایت بالاتر در اجرای وظیفه بیشتر شود. این کتاب برای متخصین ارگونومی طراحی شده است تا به آنها در تجزیه و تحلیل ارگونومیک و ارتقای محصول کمک نماید. این کتاب 5 هدف را دنبال می نماید:

1- مرور روش‏های قابل استفاده بودن محصول

2- تعیین اینکه کدام روش‏ها مناسب‏ترین هستند

3- فراهم نمودن روش شناسی برای انتخاب روش‏ها

4- نشان دادن اینکه روش‏ها چگونه کار می‏کنند

5- معتبر کردن روش‏ها

 

مترجمین: دکتر جبرائیل نسل سراجی و مهندس میثم براریان

انتشارات فن‏ آوران     (1390)     184 صفحه     5500 تومان    تلفن: 66953998

کتاب ارگونومی در ایستگاه کار با کامپیوتر

طی سه دهه گذشته با گسترش و نفوذ کامپیوتر در تمامی عرصه‏ های صنعتی و اجتماعی، آسیب‏های اسکلتی-عضلانی در اندام فوقانی به طور چشمگیری افزایش یافته است به طوری که هم اکنون بیش از نیمی از آسیب‏ های مرتبط با کار، ناشی از کار با کامپیوتر می‏باشد. کار با کامپیوتر به خستگی عضلانی و ناراحتی به ویژه در نواحی کمر، شانه، بازو و گردن منجر می‏شود. همچنین در صورتی که کار با کامپیوتر به صورت طولانی، در ایستگاه‏ های کار غیر ارگونومیک و با پوسچرهای نامناسب انجام پذیرد، در دراز مدت شانس ابتلا به آسیب‏های اسکلتی–عضلانی در کاربران به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

کتاب حاضر تلاشی است در جهت کاهش درد و رنج انسان‏هایی که خواسته و ناخواسته در محل کار و زندگی روزمره خویش با این جعبه جادویی و خوش آب و رنگ سر و کار دارند.

 

نویسندگان: دکتر مجید معتمدزاده، مهندس بابک شاهچراغ و مهندس عالیه عنایتی موفق

انتشارات فن ‏آوران     (1390)     112 صفحه    3000 تومان     تلفن: 66953998

کتاب مستندسازی و ممیزی برنامه ‏های ارگونومی

در فصول ابتدایی این کتاب مرور اجمالی نسبت با مباحث ارگونومی و مدیریتی شده است تا خوانندگان با مطالعه آن اطلاعات ضروری را که پیش نیاز درک صحیح و اصولی الزامات و مستندات ارگونومی است، کسب نمایند.

در فصل هفتم و هشتم این کتاب با ارائه رویکرد سیستماتیک در خصوص فعالیت‏های موثر و مداخله‏ گر در فرآیند اجرا و پیاده‏ سازی مباحث ارگونومی در محیط‏های کار و مستنداتی نظیر روش 4، چک لیستی و … سعی در ارائه رویکردهای منطقی در اجرای مداخلات با اثربخشی بالاتر شده که این مستندات می‏تواند علاوه بر مزایای مذکور، اقدامی در جهت پاسخگویی به الزامات سیستم‏های مدیریتی ایمنی و سلامت شغلی در محیط‏ های کار نظیر OHSAS 18801-2007 و HSE-MS، تدوین برنامه‏ های شناسایی ریسک ارگونومی، بررسی ریسک‏ های ارگونومی از دیدگاه فیزیکی، سازمانی و شناسایی بهبود در برنامه‏ ها باشد.

مطالعه این کتاب به کلیه مهندسین و متخصصین در رشته‏ های ارگونومی، مهندسی صنایع، مهندسی بهداشت حرفه‏ ای، ایمنی صنعتی، طب کار و همچنین کلیه مدیران و فعالان در صنایع توصیه می‏گردد.

 

نویسندگان: دکتر جبرائیل نسل سراجی و مهندس جواد ملکوتی

انتشارات فن ‏آوران      (1390)      152 صفحه     5000 تومان      تلفن: 66953998

کتاب روش ‏های ارزیابی ارگونومی

در این کتاب سعی شده است تا با ارائه نکات مهم و برجسته در استفاده از تکنیک‏ ها و روش‏ های ارزیابی ارگونومی، که شامل هدف، کاربرد هر روش در مشاغل و محیط‏ های کاری، نقاط قوت، محدودیت‏ ها، عوامل خطر مد نظر، نقاط بدنی مورد ارزیابی و روایی و پایایی به همراه توضیح کامل پیرامون روش کار و مراحل انجام در هر یک از 23 روش ارزیابی ارگونومی، مرجع کاربردی و سودمندی را برای متخصصین در زمینه ارگونومی، بهداشت حرفه‏ ای، HSE، ایمنی، مهندسی صنایع، طب کار و سایر رشته‏ های مرتبط فراهم آورد.

 

نویسنده: مهندس علی اکبر کیخامقدم

انتشارات فن آوران    (1391)      248 صفحه       10000 تومان     تلفن: 66953998

 

کتاب راحتی در استفاده از ابزارهای دستی با رویکرد ارگونومی

اساس ايده تهيه اين نوشتار، بر كتابی كه در سال 2007 با عنوان  ”Comfort In using hand tools” منتشر شد، استوار است. همچنین كلياتی پيرامون آناتومی دست، اصول طراحی ارگونومی ابزارهای دستی و مقوله راحتی، نمونه‌هايی از پژوهش‌های موردی در حوزه طراحی انبردست ارگونومی و نگهدارنده‌ ارگونومی نوشت‌افزار به همراه يك مورد‌كاوی پيرامون كاربست روش ”ارتقای عملكرد كيفيت” در طراحی يك چاقو بر اين نوشتار افزوده شده است.

 

نویسندگان: محمد امین موعودی، احد خلجی و نیکو جاویدپور

انتشارات فن آوران      (1391)       272 صفحه      12000 تومان     تلفن: 66953998

 

 

کتاب بانک سوالات ارگونومی

کتاب حاضر مشتمل بر سوالات آزمون های کاردانی، کارشناسی ،کارشناسی ارشد و دکترای بهداشت حرفه ای تا سال 1390 به همراه پاسخ های تشریحی آنها می باشد. این کتاب قابل استفاده برای کلیه دانشجویان و اساتید رشته های بهداشت حرفه ای، ارگونومی، صنایع، ایمنی و HSE می باشد.

 

نویسندگان: مهندسان رجبعلی حکم آبادی، مرتضی اسماعیل زاده کواکی، حسین فلاح و غلامحسین حلوانی

انتشارات آثار سبحان      (1391)     128 صفحه      4400 تومان      تلفن: 66971112

 

کتاب راحتی و طراحی

اگر چه موضوع اصلی این کتاب بررسی فرآیند طراحی و راحتی بسیاری از وسایل مورد استفاده انسان بر اساس مهندسی ارگونومی است، اما بعضی از موضوع ‌های مربوط، از قبیل انطباق عوامل انسانی با سایر مراحل فرآیند طراحی را نیز به اختصار بررسی می‌کند.

با توجه به مطالب ارائه شده در فصول مختلف، این کتاب می ‌تواند برای مدیران و مهندسین کارخانه ‌ها و موسسات تولیدی مختلف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین دانشجویان مهندسی صنایع، مهندسی بهداشت حرفه ‌ای، مهندسی ایمنی، طراحان صنعتی، HSE، مهندسی مکانیک و… در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز می ‌توانند از آن بعنوان یک کتاب درسی مفید استفاده نمایند.

 

نویسنده: محمد امین موعودی

انتشارات فدک ایساتیس     (1391)      346 صفحه      13800 تومان       تلفن: 66465831

کتاب ارگونومی در صنعت ساخت و ساز

صنعت ساخت و ساز یکی از صنایع پایه ای است که پیشرفت جوامع بشری به گونه ای با رشد و ترقی این بخش گره خورده است. حضور برج های تجاری عظیم در کلان شهرها نمایانگر قدرت اقتصادی آنها می باشد. جاده های ایمن و با ظرفیت بالای ترانزیتی نشانی از تکاپوی شهرها به حساب می آید. با نگاهی عمیق می توان حضور صنعت ساخت و ساز را در ورای این حرکت رو به جلو دید. علاوه بر تاثیر صنعت ساخت و ساز در اقتصاد می توان آن را به عنوان اهرم گسترش شهرها و شهرنشینی نامگذاری کرد. ساخت و احداث ساختمان های جدید در گوشه و کنار شهرها، شهرک سازی های گسترده و نوسازی ساختمان های فرسوده حضور این صنعت را در جامعه بشری پررنگ تر می نماید.

کتاب حاضر با تکیه بر اصل شناسایی خطرات ارگونومیکی، ارزیابی آنها و ارائه راه حل های مناسب، ترجمه ای از متون علمی مرتبط با ارگونومی در صنعت ساخت و ساز را گردآوری کرده است.

نویسندگان: دکتر محمد حاج آقازاده، مهندس فریبرز امیدی و مهندس مهدی اصغری

انتشارات فن آوران      (1391)       116 صفحه       6000 تومان       تلفن: 66953998

 

 

 

کتاب ابزارگان ارگونومی برای صنعت

ارگونومی به زبان ساده به معنای مطالعه و اندازه گیری کار انسان است که کار در اینجا علاوه بر وجه غالب یعنی کار کردن در مقابل دریافت دستمزد، سایر فعالیت های انسان از قبیل فعالیت های ورزشی، کار در منزل و فعالیت های روزمره اجتماعی را نیر در بر می گیرد.

ارگونومی تغییرات گسترده انسانی در ابعاد فیزیکی، توان جسمانی و سایر تفاوت های فردی در ابعاد روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی را در طراحی در نظر می گیرد تا اطمینان حاصل شود که نیازهای انسانی در جهت تامین کار ایمن، سالم و کارآمد تامین شده است. بدین ترتیب می توان گفت ارگونومی علمی است که هم جان را حفظ می کند و هم مال را.

بزرگترین ارزش اقتصادی ارگونومی در محیط کار حفاظت نیروی انسانی از طریق کاهش آسیب های اسکلتی عضلانی است. اغلب شرکت هایی که به صورت منظم ارگونومی را بکار گرفته اند بطور قابل ملاحظه ای از کاهش غرامت های بیمه ای کارگران بهره برده اند. تمامی مطالب موجود در این کتاب براساس تجارب سی ساله مولف در محیط های کار بیشمار و سازمان های مختلف تالیف شده است.

 

مولف: دان مکلئود     مترجمین: مهندس عباس بهرامی، دکتر علی اکبر طاهریان و دکتر مجید معتمدزاده

انتشارات آثار سبحان        (1392)       280 صفحه     11400 تومان     تلفن: 66971040

کتاب آنتروپومتری و شاخصهای ابعاد بدن کارگران ایرانی برای طراحی ایستگاه کار

در حال حاضر براساس آمارهای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ایران، درصد بالایی از شاغلین کشور دارای وضعیت بدنی نامناسب در حین انجام کار می باشند، همچنین برپایه همین آمارها درصد قابل توجهی از شاغلین به دلیل فقدان مقیاس‏های لازم جهت طراحی ایستگاه ‏های کاری متناسب، با ابزار کاری نامناسب مشغول به کار می ‏باشند. از طرفی به دلیل نداشتن بانک اطلاعاتی مناسب جهت تعیین ابعاد استاندارد و طراحی محدوده ‏های قابل تنظیم، ناگزیر به استفاده از ابعاد آنتروپومتریکی با ابعاد بدن جامعه ما می ‏باشند هستیم و یا اینکه طراحی بر اساس معیارهای ذهنی توسط شرکت‏ های سازنده انجام می ‏گیرد. عدم تطابق ابعادی بین ویژگی ‏های آنتروپومتریک شاغلین ایرانی و طراحی ایستگاه کار در کارگاه ‏های کشور سلامت این افراد را تهدید نموده و ریسک ابتلا به آسیب ‏های شغلی به ویژه اختلالات اسکلتی عضلانی را افزایش داده است.

کتاب حاضر در بر گیرنده مفاهیم نظری آنتروپومتری است. با ارائه ابعاد آنتروپومتریکی شاغلین ایرانی تعیین شاخص‏ های مورد نیاز برای طراحی ابزارهای کار و ایستگاه ‏های کاری می ‏تواند جهت مهندسین طراحی صنعتی و نیز شرکت‏ های سازنده ابزار و تجهیزات مورد نیاز و کارفرمایان جهت طراحی آنتروپومتریک و تخمین ابعاد ایستگاه کار و تجهیزات موجود در آن و نیز ابزارهای دستی به کار گرفته شود.

 

نویسندگان: مریم رامین ثابت، فاطمه صادقی و مریم صفاری

انتشارات آثار سبحان     (1392)       148 صفحه      7400 تومان      تلفن: 66971112

کتاب ارگونومی اداری – کاربردهای عملی

کتاب جامع و کاربردی حاضر می تواند مورد استفاده مدیران، کارکنان اداری، کلیه کاربران رایانه، کارشناسان و دانشجویان رشته های ارگونومی، بهداشت حرفه ای، طب کار، ایمنی و همچنین مهندسین طراح تجهیزات اداری قرار گیرد.

 

نویسندگان: دكتر سید ابوالفضل ذاکریان، مهندس حمید حسنی و وحید خیر الامور

انتشارات غاشیه     (1392)       404 صفحه      14000 تومان      تلفن: 33321669

 

کتاب رساله روش های ارگونومی و فاكتورهای انسانی

روش های ارگونومی ‌و فاكتورهای انسانی امكان انجام تجزیه و تحلیل و طراحی مؤثر را به افراد می دهد. هدف اصلی این کتاب نیز ارائه جامع، معتبر و عملی از روش های ارگونومی ‌و فاكتورهای انسانی معمول می باشد. اصطلاح ارگونومی و فاكتورهای انسانی به طورمترادف بكار گرفته می شوند و هردو رابطه دوسویه کار و نیازهای شغلی را تشریح می نمایند. این كتاب به منظور تشویق افراد در استفاده کامل روش های ارگونومی ‌و فاكتورهای انسانی در طراحی سیستم در نظر گرفته شده است. این کتاب حدود 32 روش از پنج حوزه تخصصی ارگونومی را پوشش داده شده است. این پنج بخش برخی از جنبه های ارگونومی ‌و فاكتورهای انسانی در سیستم های تجزیه و تحلیل، طراحی، و ارزیابی را معرفی می كند.

فصل اول كتاب حاضر از راهنمای «ارزیابی قدرت فیزیكی در ارگونومی، نوشته  Sean Gallagher و همکاران ، انتشارات انجمن بهداشت صنعتی آمریكا -AIHA- در سال 1998» و بقیه فصل ها برگرفته از کتاب «فاكتورهای انسانی و روشهای ارگونومی، تالیف Neville Stanton و همكاران، انتشارات CRC Press LLC در سال 2005»  می باشد. این كتاب برای متخصصین ارگونومی طراحی شده است، اگرچه قابلیت استفاده برای سایر رشته های مرتبط مانند مهندسی صنایع، مهندسی بهداشت حرفه ای، ایمنی صنعتی ومدیریت HSE را به منظور تجزیه و تحلیل ارگونومیك و ارتقای كیفیت محصول و سلامت پرسنل دارا می باشد.

 

نویسندگان: دكتر جبرائیل نسل سراجی، مهندسان سمیه فرهنگ، محسن كارچانی، پروین احمدی نژاد، محسن امیدوار، علی صالحی، سجاد زارع و سعید احمدی

انتشارات آثار سبحان     (1392)       148 صفحه      7400 تومان      تلفن: 66971112

کتاب ارگونومی كاربردی مهندسی عوامل انسانی

امروزه بهبود بهره‏وری به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دنیا شناخته شده است به گونه‏ای که توفیق در تسریع روند بهبود بهره‏وری یکی از شروط اصلی دستیابی به جایگاه مناسب در صحنه رقابت جهانی و بهبود رفاه زندگی مردم می‏باشد.

تحقق درصد زیادی از مواردی مثل: حفظ کرامت و حقوق انسانها؛ سهم برتر منابع انسانی؛ افزایش تولید ملی؛ جامعه برخوردار از سلامت، رفاه، تامین اجتماعی؛ بهره‏مند از محیط زیست مطلوب؛ انضباط؛ جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری و ارتقاء نسبی سطح درآمد، میتواند از طریق به کارگیری علم ارگونومی؛ به طور مستقیم یا غیرمستقیم؛ در سیستمهای تولیدی و خدماتی جامعه باشد. نظم دهنده چندگانه طبیعت ارگونومی میتواند نقش واحدی در حفاظت از سلامتی انسانها و ممانعت از به خطر انداختن سلامت کاری آنها ایفا کند. به عبارتی دیگر ارگونومی میتواند با جمع‏آوری نظریه‏های دانشمندان علوم اجتماعی، مدیریت و استفاده از پیشرفتهای تکنولوژیکی ضمن حفظ سلامت افراد، نسبت به ارایه خدمات و تولید با کیفیتی بالا و ثمر بخش مبادرت نماید. نظر به اینکه نتایج تحقیقات مختلف در دنیا تاثیر مثبت و منطقی بین بکارگیری علم ارگونومی و بهره‏وری را نشان میدهد؛ بدون شک فرهنگسازی و بکارگیری علم مهندسی عوامل انسانی در ایران نیز میتواند کشور را در رساندن به اهداف مطرح در برنامه‏های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کمک نماید. این کتاب بخشی از مطالب علمی و پژوهشی؛ عمدتا کاربردی می‏باشد که مولف طی سالیان متمادی در تدریس در دانشگاه یزد و دیگر دانشگاه‏های استان یزد و کشور ارایه و تجربه نموده است.

 

نویسندگان: دكتر ناصر صدرا ابرقوریی

انتشارات فن آوران     (1393)       532 صفحه      20000 تومان      تلفن: 66953998

کتاب ارگونومی كاربردی در صنعت

طی دهه‌های گذشته‌ نقش‌ حیاتی ارگونومی در بهبود كیفیت‌، افزایش‌ بهره‌وری، بهبود كیفیت‌ زندگی كاری، ایمنی وكارایی سازمان‌ مشخص‌تر شده‌ است‌. متخصصان‌ ارگونومی با بهینه‌ كردن‌ تناسب‌ بین‌ انسان‌، ماشین‌، محیط وسازمان‌، كارایی انسان‌ و سیستم‌ها را بهبود بخشیده‌اند. در حال‌ حاضر توجه‌ به‌ ارگونومی از حد یك‌ ابزار فراتر رفته‌ و به‌یك‌ استراتژی جهت‌ بهبود كیفیت‌ و بهره‌وری، ایجاد محیط كار مناسب‌، پیشگیری از حوادث‌ و بیماریهای ناشی از كارو بهبود راندمان‌ و عملكرد انسان‌ تبدیل‌ شده‌ است‌. پرداختن به ارگونومی نیازمند آشنایی با آناتومی، فیزیولوژی و روانشناسی انسانی درطراحی سیستمهای كار است. تاكید خاصی روی طراحی سطح مشترك انسان- ماشین وجود دارد تا ایمنی و كارایی تجهیزات افزایش یابد و عوامل زیان‌آور استرس‌زا حذف شوند.در کشور ما اهمیت دادن به رشته ارگونومی در بین مدیران صنایع روز به روز رشد چشمگیری داشته است. بنابراین در اکثریت  صنایع کشور، آموزش مباحث ارگونومی به کارکنان در اولویت قرار گرفته است. در این کتاب مهمترین نکات کاربردی ارگونومی در صنعت، در دوازده فصل-خطای انسانی، ارزیابی پوسچر، آنتروپومتری، نوبت کاری، طراحی ایستگاه کار،حمل بار، ابزار  دستی، اختلالات اسکلتی عضلانی، کار با رایانه، استرس شغلی و ماکروارگونومی- ذکر می‏شود. در فصل آخر کتاب به دلیل اینکه متخصصین بهداشت حرفه ‏ای و ارگونومی دسترسی آسانی به پرسشنامه ‏های موجود دررشته ارگونومی داشته باشند، برخی از پرسشنامه‏ های ارگونومی آورده شده است. در تالیف و گردآوری این کتاب سعی شده است که به نکات مهم وکاربردی ارگونومی اشاره گردد واز ذکر نکات غیر ضروری اجتناب شود، به عبارت دیگر در این کتاب خلاصه‏ ای جامع و کاربردی از مباحث مهم ارگونومی در صنعت، مطرح می‏شود.

 

سجاد زارع- نادر شعبانی

انتشارات فن آوران   (1393)     156 صفحه         10000 تومان      تلفن: 66953998

 

کتاب نكات بازبينی ارگونومی

گسترش اطلاعات موجود باعث افزایش تقاضای انجام اصول عملی ارگونومی در کارگاه‏ها به منظور کاهش حوادث و بیماری‏ها شده است. افزایش تمرکز در مورد بکارگیری اصول ارگونومی منجر به بهبود شرایط کاری و افزایش بهره‏وری در محیط کار می‏شود. به تجربه ثابت شده که رعایت اصول ارگونومی در محل کار در بخش‏های مختلف صنعتی کشورها توسعه یافته و در حال توسعه، نتایج قابل توجهی شامل کاهش حوادث، بیماری‏های ناشی از کار و افزایش سطح رضایتمندی را به دنبال داشته است. نکات بازبینی ارگونومی با هدف ارایه راه‏حل عملی و کم هزینه به ویژه برای صنایع کوچک و متوسط تهیه شده است.

این راهنما بر مبنای نمونه‏های متعددی از بهبودهای کم هزینه ارگونومی تهیه شده است. بسیاری از محیط‏ها در جهان وجود دارند که اقدامات ارگونومی نظر طراحی چرخ دستی، ابزار حمل و نقل مواد و وسایل، سازماندهی ایستگاه‏های کاری و محیط کار، طراحی امکانات رفاهی و ارایه روش‏های کار گروهی در آنها پیاده‏سازی شده است. دانش به دست آمده از این کارگاه‏ها جهت ارایه، طراحی و توسعه برنامه‏های کاربردی ارگونومی توسط متخصصان بسیار مفید بوده است. مسلم است که اصلاحات انجام شده برای صنایعی با مشخصات مشابه قابل تعمیم می‏باشد. نویسندگان امیدوارند که با استفاده از نکات بازبینی ارگونومی و با به اشتراک گذاشتن تجربیات و ایجاد انگیزه و نیز همکاری‏های لازم بتوانند در ترویج برنامه‏های سیستماتیک و اصول ارگونومی سهیم باشند.

 

مترجمین: قاسم طوری- انسیه داوری- مسعود شفیعی مطلق- ندا مهدوی

انتشارات فن آوران     (1393)       356 صفحه      22000 تومان      تلفن: 66953998