کتاب ایمنی در برق

کتاب حاضر گامی است بسیار ناچیز در بررسی نکات مهم حوادث الکتریکی، خسارت های ناشی از آن و ایمنی در برق و نحوه پیشگیری از چنین رویدادهای تلخی که موجب هدر رفتن سرمایه های انسانی می شود. مولف کتاب با بهره مندی از تجربیات بیست ساله خود در صنعت برق کشور، تلاش نموده است تا با گردآوری و تدوین مجموعه ای نسبتا جامع در موضوع ایمنی در برق، خلاء کمبود منابع اموزشی در این زمینه را پر کند.

 

نویسنده: عبدالخالق مجیری

انتشارات موسسه صنعت آب و برق – تلفن: 8800887  (1380)   ، 150 صفحه

کتاب خطرات الکتریسیته ساکن

هدف کتاب حاضر بيان اصول و مبانی الکتريسيته ساکن و خطرات و مشکلات آن در صنايع می باشد. در اين رابطه ابتدا از خطرات حريق و انفجار و شرايط لازم برای اشتعال صحبت به ميان می آيد. سپس منشا الکتريسيته ساکن و چگونگی تشکيل بارهای ناخواسته مطرح گرديده و انواع تخليه های الکتريکی (هاله ای، جارويی، فوق جارويی، مخروطی، جارويی انتشاری و جرقه ای) مورد تجزيه و تحليل قرار می گيرند. علاوه بر آن در زمينه اصول ايمنی و همچنين پيشگيری از حوادث الکتريسيته ساکن مطلبی چند ارايه می گردد. همچنين تعدادی از حوادث گذشته مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای ايمنی بيان می شوند.

 

نویسنده: دکتر همایون لاهیجانیان

انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران    (1384)     212 صفحه      تلفن: 77240425

کتاب ایمنی برق

کتابی که پیش رو دارید مجموعه ای جامع و متنوع از موضوعات مختلف در حوزه ایمنی برق را در بر میگیرد. مطالب ارائه شده در این کتاب برای دانشجویان، مهندسان و کارشناسان ایمنی، مهندسان برق و طراحان سیستم های الکتریکی، مهندسان تولید، پرسنل تعمیرات و نگهداری و هر فردی که به نوعی با مسائل و مشکلات الکتریسیته، به ویژه از منظر ایمنی، درگیر است، مفید و قابل استفاده خواهد بود.

 

نویسندگان: دکتر همایون لاهیجانیان، دکتر حسین طلا و مهندس پریسا علیزاده

انتشارات ارمگان     (1387)      215 صفحه     3500 تومان      تلفن: 66917019

کتاب تجهیزات ایمنی برق

در دنیای کنونی به کارگیری و استفاده از برق به عنوان یک منبع انرژی، بسیار گسترده و رایج شده است. از طرفی خطرات ناشی از این نیرو که همه روزه زندگی انسان‏ها را تهدید می‏کند و نیز حوادث گوناگون در کارگاه‏ های مختلف صنعتی از جمله صنعت برق که امروزه بسیار گسترش یافته و خسارات جانی و مالی متعددی به بار می‏آورد را نمی‏توان نادیده گرفت.

کتاب حاضر بیان‏گر جنبه‏ های عملیاتی و کاربردی تجهیزات حفاظت فردی و گروهی و ابزارآلات دستی برق‏کاران است که با استفاده از منابع و استانداردهای داخلی و بین‏ المللی، کاتالوگ‏ها و بروشورهای خارجی تهیه، گردآوری و ترجمه شده که امید است برای مهندسین برق و صنایع، کارکنان فنی شرکت‏های توزیع نیروی برق و عموم برق‏کاران صنعتی قابل استفاده باشد.

استفاده از مطالب این کتاب برای دانشجویان رشته‏ های مختلف برق، بهداشت حرفه‏ ای، ایمنی صنعتی و رشته‏ های فنی و حرفه‏ ای مفید می‏باشد.

 

تالیف: رضا نیک پیام

انتشارات شرکت توزیع نیروی برق مشهد     (1389)      224 صفحه     5000 تومان     تلفن: 09155158719

کتاب ایمنی برق برای مهندسین

این کتاب سعی دارد باعنوان ایمنی برق برای مهندسین در خصوص مسائل ایمنی در صنعت مطالب ارزنده و به روزی را در جهت ارتقای آگاهی کلیه متخصصین و دانشجویان رشته‌های بهداشت حرفه‌ای،‌ کارشناسانHSE ، تکنسین های برقکار و بازرسین فنی ارائه نماید. موضوعی که به طور ویژه و مستقیم با منافع صاحبان صنایع و کارگران و زندگی و سلامت آنها سرو کار دارد. در ضمن این کتاب تا حدودی جنبه فنی داشته و به خواننده چگونگی جلوگیری از حوادث و ایمن نمودن ماشین‌آلات و تجهیزات را در صنایع می‌آموزد.

 

نویسندگان: مهندس جواد شیرازی و مهندس غلامحسین حلوانی

انتشارات آثار سبحان     (1388)      136 صفحه       3600 تومان     تلفن: 66971112

کتاب ایمنی در برق

در تنظیم مطالب کتاب علاوه بر پوشش موارد درسی مورد نیاز در سرفصل درس ایمنی در برق و بسط و تکمیل آنها، سعی شده است که مباحث انتخاب شده و نحوه ارائه آنها به گونه‏ای باشد که این کتاب مورد استفاده مهندسان شاغل در صنعت نیز قرار گرفته و آنها را در یک دوره مطالعه انفرادی با مفاهیم حفاظت و ایمنی برق آشنا سازد. کتاب در 7 فصل جمع آوری شده که در ابتدای هر فصل با بیان مقدمه‏ای به شرح عناوین آن پرداخته شده است.

فصل اول به اثرات عبور برق از بدن انسان و همچنین خطرات ناشی از برق گرفتگی و مقاومت پوست بدن انسان در برابر جریان الکتریسیته با عنوان مقاومت الکتریکی می‏پردازد. در فصل دوم، بحث زمین و مقاومت الکتریکی آن، معرفی انواع الکترودها و نحوه قرار گرفتن آنها پرداخته شده است. فصل سوم به بررسی حفاظت در برابر برق گرفتگی و رعایت و توجه به لوازم ایمنی انفرادی که از مهمترین ابزار حفاظتی محسوب می‏شوند می‏پردازد. فصل چهارم اختصاص به آشنایی با مفاهیم امداد در برق گرفتگی و چگونگی انجام کمک‏های اولیه برای نجات شخص برق گرفته دارد. در فصل پنجم ایمنی در برابر الکتریسیته ساکن، همچنین کنترل خطرهای الکتریسیته ساکن و مهمترین منابعی که بالقوه می‏توانند موجب افروزش ناشی از الکتریسیته ساکن شوند پرداخته شده است. فص ششم و هفتم به ترتیب به معرفی انواع کابل‏های الکتریکی و حفاظت در برابر صاعقه پرداخته است.

 

نویسندگان: محمدجعفر پور جلالی، محمدرضا زارع بیگدلی و احسان طهرانی

انتشارات ادبستان     (1392)      176 صفحه     6500 تومان      تلفن: 66401255

کتاب ایمنی در برق

در این کتاب خطرات الکتریکی در زمینه‏های مختلف و راهکارهای پیشگیری از این خطرات تشریح شده است. از آنجایی که مخاطبان این کتاب دانشجویان رشته‏های مختلف و شاغلین مرتبط با برق هستند لذا سعی شده تا حد امکان مطالب به زبان ساده و قابل فهم ارائه گردد. مطالب این کتاب همچنین برای دانشجویان رشته‏های مختلف برق، بهداشت حرفه‏ای، ایمنی صنعتی، مهندسی صنایع و رشته‏های فنی و حرفه‏ای قابل استفاده می‏باشد. 

 

نویسندگان: مهندس حسن شادکام انور و مهندس سجاد عبدالملکی

انتشارات دیباگران     (1392)      252 صفحه     14000 تومان      تلفن: 22085111

کتاب حوادث کار: ایمنی برق

یكی از نشانه ‌های رشد و توسعه پایدار، داشتن نیروی انسانی سالم به عنوان گرانمایه ‌ترین سرمایه ملی كشور است و یكی از ابعاد دستیابی به این مهم رشد و اعتلای همه جانبه فرهنگ ایمنی در محیط كار است.

مجموعه پیش رو به مبحث برق و حوادث ناشی از كار مرتبط در كارگاه ‌ها می‏پردازد. امروزه جایگاه و نقش صنعت برق در كشور و اعتلای رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه بر هیچ كس پوشیده نیست و اهمیت آن، ناشی از نقش ارزنده و روزافزون انرژی الكتریكی در رفع نیازهای جامعه، تأمین رفاه و بسترسازی برای امور زیربنایی كشور است. بنابراین با توجه به اهمیت انرژی الكتریكی، گستره و طیف وسیع كاربردهای آن، تعامل افراد جامعه با آن و پرداختن به اصول ایمنی در ارتباط با انرژی و آسیب‌های شغلی و شدت آن كه در بالاترین سطوح ضرورت قرار دارد. این كتاب در چهار فصل با عناوین كلیات، خطرات انرژی الكتریكی، آمار و اطلاعات و تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از كار و آیین‌نامه‌های مربوطه تهیه و تدوین گردیده است.

 

نویسنده: محمد اصابتی

انتشارات فدک ایساتیس     (1393)      198 صفحه      9000 تومان       تلفن: 66465831