کتاب ایمنی در جرثقیل‏ها، بالابرها و تجهیزات باربرداری

در جلد اول این کتاب، شما با انواع جرثقیل‏ها، ایمنی، تست و بازرسی فنی آنها به تفصیل شنا خواهید شد. در جلد دوم، مباحثی چون انواع تجهیزات باربرداری، نحوه انتخاب و کاربرد هر یک، شرح وظایف و مشخصات ریگر (سیم بکسل انداز)، روش‏های مختلف بستن بار و جابجایی نفرات مطرح خواهد شد. در جلد سوم، شما با لیفتراک، تست و بازرسی فنی آن، تعمیر و نگهداری و ایمنی آن آشنا خواهید شد. قابل ذکر است که با توجه به گستردگی و تنوع علوم مختلف نظیر مهندسی مکانیک، متالورژی، هیدرولیک و برق و حجم بسیار زیاد مطالب در این زمینه، در تدوین و نگارش مطالب این سه جلد، بیشتر سعی شده تا از دیدگاه ایمنی به بررسی موضوعات پرداخته شود. مطالعه این کتاب به دانشجویان رشته های بهداشت حرفه ای، HSE، ایمنی صنعتی، مهندسی صنایع، مکانیک، بازرسی فنی و رشته‏ های فنی و حرفه‏ ای توصیه می‏شود.

 

نویسنده: مهندس رضا امیرنژاد و مهندس سینا جعفری

انتشارات فدک ایساتیس     (1390)     364 صفحه     9500 تومان     تلفن: 66465831

 

کتاب HSE در طراحی و اجرای ساختمان

یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر، همچنین اتلاف سرمایه‏ های ملی و تاریخی در کشور عزیزمان ایران عدم رعایت ایمنی و سلامت در سازه‏ های عمرانی بوده است. هدف از این کتاب مشخص نمودن آفت، آسیب‏ شناسی سازه و بررسی رفتار و عملکرد سازه در نتیجه اعمال روش‏های نوین ایمنی و سلامت تحت عنوان HSE می‏باشد.

مولف قبل از انجام این تحقیق از سال 1381 شروع به تحقیقیات گسترده‏ ای در خصوص ایمنی و سلامت سازه و طراحی سازه‏ ها در برابر زلزله نموده است. نتایج این تحقیق به تالیف چندین کتاب انجامید. کتاب اول کتابی است که پیش رو دارید و شامل جدیدترین روش‏ های HSE در ساختمان سازی می‏باشد که بیش از 1500 ساعت کار فشرده به خود اختصاص داده است. در خصوص قسمتی از پیشینه این تالیف باید عنوان کرد با استفاده از تحقیقات صورت گرفته از مرکز تحقیقات و مسکن ایران و همچنین بررسی 200 مقاله لاتین و در نهایت انتخاب مقالات مورد نیاز و ترجمه آن، مولف توانسته تاریخچه‏ ای مناسب با این تحقیق به خواننده ارائه دهد. همچنین سعی شده که تحقیقات بیشتر به صورت مطالعات تجربی و مطالعه وضع موجود و تطبیق آن با دانش روز دنیا باشد. در این کتاب ابتدا براساس تاریخچه مطالعات و مبانی مهندسی و دقت نظر به مسایل اجرایی و تجربی در خصوص شناسایی آسیب‏های سازه‏ای پرداخته شده است، سپس براساس نیازهای کاربردی نسبت به اعمال ایمنی به منظور جلوگیری از رفتارهای غیر سلامت سازه‏ ای در جهت جایگزین روش‏های جدید HSE اقدام شده است. بعد از ارایه روش‏های HSE برای رسیدگی به عمق بیشتر مطالب، به مطالعه موردی پرداخته شده است. ارایه تحقیقات مندرج در این کتاب بیشتر به صورت تحقیقات میدانی و مطالعه بر روی پروژه‏ های موجود کشور بوده است. اما از آنجا که نمی‏توان همه تحقیقات را به صورت میدانی ارایه کرد، بنابراین سعی شده تحقیقات محاسباتی، آکادمیکی و کاربردی بر پایه تحقیقات میدانی انجام شود.

 

نویسندگان: مهندس اکبر ترکاشوند و دکتر عبداله اردشیر

انتشارات فدک ایساتیس     (1391)    174 صفحه     5500 تومان      تلفن: 66481096

کتاب ایمنی در مرحله تجهیز كارگاه پروژه های عمرانی

مدیران پروژه ها اغلب از دیدگاه های مختلف به مرحله تجهیز کارگاه توجه می نمایند که مهم ترین آن ها عبارتند از دیدگاه های اقتصادی، رفاهی، صنعتی، تجربی، تسریع در کار و شاید بسیاری دیدگاه های دیگر.

اما با هر دیدگاه که عملیات تجهیز کارگاه آغاز گردد نباید نقش و اهمیت آن در سرعت و کیفیت کار، تأمین رضایت کارکنان و کار فرمایان نادیده گرفته شود.

هر چند اساسأ تجهیز کارگاه یکی از مراحل اساسی پروژه های عمرانی تلقی گردیده و عاملی مهم در تسریع فعالیتهای اجرایی محسوب می گردد اما باید توجه داشت که سهم این فعالیت در ایمن سازی و بهبود شرایط ایمنی محیط کار هرپروژه سهمی بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

اغلب طرح ها و پروژه های موفق از دیدگاه ایمنی، طرح هایی هستند که شروعی موفق در مرحله تجهیز کارگاه داشته اند. رعایت موارد بنیادین در مرحله تجهیز کارگاه، کمکی بسیار شایسته در بهبود وضعیت بهداشت، ایمنی و محیط زیست هرپروژه محسوب می گردد و درصورت داشتن تجهیز کارگاهی مرتب و اصولی می توان امیدوار بود که در سایر مراحل اجرایی پروژه نیز، کنترل عملیات ایمنی به درستی انجام خواهد گرفت.

 

نویسنده: مهندس محسن خرسندی

انتشارات فن آوران    (1392)      120 صفحه      8000 تومان    تلفن: 66953998

 

کتاب مدیریت ایمنی در کارگاه ‏های ساختمانی همراه با مثال‏های کاربردی

کتاب حاضر ضمن بیان مفاهیم پایه ای و ضرورت رعایت ایمنی، به موضوع مدیریت ایمنی از دیدگاه‏های مختلف شامل مدیران ارشد، مدیر کارگاه، سرکارگر، متخصص ایمنی و کارفرما می‌پردازد و نقش و وظایف آن‌ها را تشریح می‌نماید. همچنین مثال‌های کاربردی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و مدیریت ایمنی در پیوست‌های شماره یک تا چهار کتاب ارایه شده‌اند. این کتاب می‌تواند برای مدیران ارشد صنعت ساخت‏و‏ساز، مدیران کارگاهی، ناظرین، سرکارگران، متخصصان ایمنی و مسئولین کنترل خسارت شرکت‌هایی بیمه و همچنین محققانی که در زمینه مدیریت و ارزیابی ایمنی فعالیت می‌کنند مفید باشد. بخش اصلی این کتاب بر مبنای مطالعات صورت گرفته در زمینه ایمنی ساخت‏و‏ساز و همچنین تجارب حرفه‌ای و بیش از یک دهه تدریس درس مدیریت ایمنی و کارگاه به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای گروه مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهیه و گردآوری شده است. مطالب مندرج در پیوست‌ها نیز حاصل فعالیت‌های تحقیقاتی مؤلفین و راهنمایی پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی در این زمینه می‌باشد. اهداف اصلی این کتاب به صورت خلاصه عبارتند از:

– بیان اهمیت مدیریت ایمنی به عنوان بخشی اساسی از مدیریت پروژه‌های ساخت.

– فراهم آوردن تکنیک‌های مؤثر مدیریت ایمنی برای مدیران و عوامل ساخت در تمام سطوح.

– بستر سازی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در زمینه ایمنی ساخت‏و ‏ساز.

 

نویسندگان: دکتر عبدالله اردشیر و مهندس مهران امیری

انتشارات جهاد دانشگاهی (واحد صنعتی امیرکبیر)             (1392)             428 صفحه              15000 تومان               تلفن: 88895969 و 66465392

کتاب قوانین و مقررات ایمنی در پروژه های اجرایی

این كتاب به عنوان یك مجموعه‌ راهنما، به كلیه عوامل دخیل در طرح‌های عمرانی شامل كارفرمایان (دستگاه‌های اجرایی)، پیمانكاران و مشاوران و نیز اركان دخیل در ساخت و سازهای ‌شهری شامل جامعه مهندسی كشور (مجریان، ناظران و طراحان)، سازندگان، پیمانكاران، خویش‌فرمایان، مالكان، صاحب‌كاران و همچنین بازرسان كار، كارشناسان بیمه، مشاوران حقوقی و مدیران و مسئولان ایمنی شركتها و كارگاه‌ها كمك خواهد نمود تا قوانین و مقررات كشوری و الزامات قانونی و قراردادی در زمینه ایمنی در پروژه‌های اجرایی را شناسایی نمایند؛ و در فرایند برگزاری مناقصات (ارزیابی كیفی و ارزیابی فنی بازرگانی)، تنظیم و انعقاد قراردادها و پیمان‌ها نسبت به شفاف‌‌سازی الزامات یادشده اقدام نموده و با رعایت آنها در مرحله اجرا و همچنین اعمال نظارت، به تأمین ایمنی و پیشگیری از حوادث بپردازند.

در بخشهایی از این مجموعه، صرفاً مواد مرتبط با ایمنی از قوانین و مقررات، گزینش گردیده است، اما مطالعه كامل ضوابط یادشده و بررسی ارتباط مسائل ایمنی با سایر مواد آنها به خوانندگان گرامی پیشنهاد می‌گردد. همچنین از آنجا كه متن اصلی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی از طریق سازمانها و نهادهای رسمی ذیربط منتشر گردیده‌اند، در این كتاب به فهرست و ارائه مشخصات آنها اكتفا گردیده و نحوه دسترسی و تأمین آنها مشخص گردیده است.

 

نویسنده: مهندس امید رضا ریاحی

انتشارات مربع آبی     (1392)     432 صفحه       17000 تومان       تلفن: 77507575

کتاب مرجع مدیریت ایمنی در پروژه های عمرانی

در تدوین این کتاب سعی بر حفظ ویژگی هایی چون جامعیت، اختصار و نو بودن ساختار مد نظر بوده است، لیکن عمده مطالب کتاب، از مراجع در دسترس جمع آوری شده و شاید موارد نو کتاب بسیار محدود باشد. با این حال، به نظر می رسد طرح این مباحث در شکلی جدید، شاید به مذاق گروهی از علاقمندان خوشایند افتد و در نتیجه به تسری فرهنگ ایمنی کمک کند. در ضمن، فرمها، نمونه طرح های ایمنی و… در قالب یک لوح فشرده به پیوست کتاب ارائه گردیده است.

اخیرا درسهای مرتبطی در رشته های مختلف دانشگاهی کشور در نظر گرفته شده است. از جمله درس «مدیریت کارگاه و ایمنی» که در دوره کارشناسی ارشد رشته مهندسی و مدیریت ساخت تدریس میشود. در نوشتن این کتاب، تلاش بر این شده تا این کتاب با سیلابس این درس همخوانی داشته تا اساتید محترم بتوانند آنرا به عنوان مرجعی به دانشجویان معرفی کنند.ه است.

 

نویسنده: دکتر مهدی روانشادنیا

انتشارات سیمای دانش     (1392)     250 صفحه       13000 تومان       تلفن: 66464779

 

کتاب ایمنی ماشین آلات عمرانی

بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی ایران به ساخت و ساز مسکن و اجرای پروژه‏های عمرانی بستگی دارد. این در حالیست، که صنعت ساخت و ساز به عنوان یکی از پر ریسک‏ترین صنایع برای دارایی‏های مالی، فیزیکی و نیروی انسانی شناخته شده است. گزارشها حاکی از آنست که در دهه 1380 شمسی تعداد کشته شدگان حوادث کار در ایران سه برابر شده و بیش از 50 درصد از این افراد در کارگاه‏های عمرانی مشغول به کار بوده‏اند. همچنین، بیماریهای ناشی از کار بیش از هر صنعت دیگری کارکنان پروژه‏های ساخت و ساز را تهدید می‏کند. از دیدگاه مقایسه‏ای، بررسی حوادث ناشی از کار کشورمان نسبت به سایر کشورها و به ویژه روند کاهشی آنها، هر انسان مسئولیت پذیری را شرمسار می‏سازد. وابستگی اجرای پروژه‏ها به ماشین‏آلات روز به روز بیشتر شده و میزان تماس و در نتیجه ریسک وقوع حوادث افزایش چشمگیری یافته است. طبق آخرین برآوردها، تعداد ماشین‏آلات عمرانی سنگین و نیمه سنگین ایران بیش از یک میلیون دستگاه برآورد شده است. گزارش اداره فدرال راه‏های امریکا، نشان می‏دهد بیش از 35 درصد حوادث جرحی کارگاه‏های راهسازی مربوط به ماشین‏آلات عمرانی بوده است. نویسندگان کتاب سعی داشته‏اند با جمع‏آوری و تدوین مطالبی در خصوص ایمنی، منبع جدیدی برای راهنمایی اپراتورها، مباشران، مدیران ماشین‏آلات و مدیران کارگاه‏ها تدوین نمایند. این کتاب در قالب 15 فصل با توجه به طبقه‏بندی ماشین‏آلات عمرانی دسته‏بندی شده است. به جهت افزایش اطلاعات عمومی خوانندگان، برخی آمار و اطلاعات مفید، همچون عوامل اصلی حوادث، برترین شرکت‏های سبز دنیا و… در انتهای هر فصل گنجانده شده است.

 

نویسنده: دکتر مهدی روانشادنیا و مهندس علی محمد حبیب آگهی

انتشارات سیمای دانش    (1393)      288 صفحه      15000 تومان    تلفن: 66464779

 

کتاب اصول ایمنی در تخریب، گودبرداری و عملیات ساختمانی

گودبرداری یکی از فعالیت‌های عمرانی است که معمولاً با اهدافی نظیر تخریب یک ساختمان فرسوده برای ساخت مجدد، رسیدن به تراز بکر، حفاظت فونداسیون‌ها در برابر یخبندان، احداث کانال‌ها و مخازن زیر زمینی، احداث پارکینگ و… انجام می‌شود. عملیات تخریب در بسیاری از فعالیت‏های عمرانی و ساختمانی به عنوان اولین و حساس‏ترین بخش از عملیات اجرایی می‏باشد. طی سال‏های اخیر آمار حوادث صنعت ساختمان در کشور نمایانگر آن است که تخریب‏های غیر اصولی، تبعات و آسیب‏های جانی و مالی سنگینی را به همراه داشته است.

در فصل اول این کتاب به مفاهیم اولیه خاک و خصوصیات آن پرداخته شده است و در فصل دوم با توجه به اهمیت گودبرداری‏ها به بررسی انواع خرابی‏ها و نکات ایمنی و اجرایی به طور مفصل اختصاص داده شده است. در فصل سوم به روش‏های جستجو و نجات و اصول اساسی آن پرداخته شده است. در فصل چهارم از کتاب به مبانی گودبرداری و سازه‏های نگهبان و طراحی آنها پرداخته شده است. در فصل پنجم کتاب تصاویر حوادث مختلف ارائه گردیده است و برخی از دلایل وقوع آنها ذکر شده است. در فصل ششم قسمت‏هایی از مقررات، آیین‏نامه‏ها، استانداردها، دستورالعمل‎های مرتبط با گودبرداری، تخریب و عملیات ساختمانی گنجانده شده است. در قالب پیوست کتاب نیز، طی دو پیوست دستورالعمل اجرایی گودبرداری‏های ساختمانی و چک لیست‏های مرتبط با گودبرداری‏ها گنجانده شده است.

 

نویسندگان: آتش پاد بهزاد بزرگ زاد – مهندس سعید احمدی مسینه

انتشارات موسسه علمی دانش پژوهان برین     (1393)    330 صفحه     32000 تومان      تلفن: 03132647620

کتاب HSE در ايستگاه توليد بتن (بچينگ پلانت)

در پروژه ‌های بزرگ عمرانی مانند راهسازی، سد ساز، پل ساز، برج سازی و … پیمانکاران بیشتر تمایل به احداث یک ایستگاه تولید بتن با مقیاسی متناسب با نیاز پروژه در منطقه عملیاتی خود دارند. هزینه ساخت و راه اندازی یک ایستگاه به نسبت خریداری بتن مورد نیاز از یک کارگاه تولیدی معمولاً با صرفه ‏تر است. در مدیریت ایستگاه تولید بتن علاوه بر مباحث تیوری و آزمایشگاهی پیرامون بتن و تکنولوژی و طرح اختلاط آن مباحث دیگری مانند تولید بهینه، مدیریت زمان، مهندسی سیستم، حسابداری و بازاریابی نیز اهمیت دارد. در عین حال بعلت سهل انگاری و نیز عدم توجه ویژه به خطرات موجود در این فعالیت، شاهد حوادث ناگواری برای اپراتورها وسایر كارگران بچینگ بوده‏ایم.

در این کتاب سعی برآن است تا با معرفی این دستگاه به طور کامل، خطرات موجود در آن نیز بررسی شده و راهکارهای کنترلی لازم ارایه شود. در فصل اول به معرفی و تعریف دستگاه بچینگ پلانت پرداخته و انواع این دستگاه ها معرفی می‏شوند. برای تولید بتن از چهار نوع ماده اولیه استفاده می‏شود: سنگدانه‏ ها، سیمان، آب و سایر افزودنی ‏های بتن که این چهار مورد، موضوع فصول دوم تا پنجم کتاب می ‏باشد. فصل ششم به تولید بتن و فصل هفتم به انتقال بتن اختصاص خواهد داشت. فصل هشتم به ایمنی عمومی و ایمنی در سایر اجزاء بچینگ خواهد پرداخت. در فصل نهم برخی از حوادث رخ داده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

نویسندگان: وحید حسین پور، حمیدرضا احمدی و محمد علیجانیان

انتشارات فن آوران     (1394)    172 صفحه     12000 تومان      تلفن: 66953998