کتاب مقدمه ای بر آلودگی هوا

منابع آلوده کننده هوا در ایران به چهار گروه تقسیم می شوند. اول وسائط نقلیه موتوری، دوم صنایع یا کارخانجات، سوم منابع گرمایش خانگی و تجاری و چهارم منابع متفرقه نظیر سوزاندن زباله و غیره. ترجمه کتاب حاضر از کتابی با همین نام از انتشارات انجمن ملی مبارزه با بیماری های ریوی و سل در ایالات متحده است که می تواند مسائل آلودگی هوا را بصورت ساده بیان کند و مورد استفاده همگان قرار گیرد.

 

ترجمه و تدوین: ناصر محرم نژاد

انتشارات گلگشت   (1363)      92 صفحه

 

 

 

 

کتاب بررسی پسماندها در واحدهای صنعتی

آلودگی و پسماند ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی سهم بزرگی از کل آلودگی محیط زیست را تشکیل می دهد و نقش بسیار با اهمیتی در ایجاد بحران های زیست محیطی ایفا می کند.

ترجمه حاضر گامی ایت در جهت آشنا ساختن صنعتگران با مفهوم پیشگیری از تولید بی رویه ضایعات و اهمیت اقتصادی و زیست محیطی صرفه جویی و مدیریت مبتنی بر بازیافت منابع در بخش صنعت.

 

سعید فردوسی و محمد باقر صدوق

انتشارات سمر (1372),   120 صفحه

کتاب راهنمای صنعت و محیط زیست

یکی از فنونی که در پروژه های صنعتی در تکمیل ملاحظات زیست محیطی استفاده می شود، انجام ارزیابی زیست محیطی است که معمولا به نام ارزیابی بدان اشاره شده است. منافع حاصل از این ارزیابی را بسیاری از کشورها شناخته اند و بسیاری ضوابط قانونی آن را اجرا کرده یا در حال اجرای آن هستند.

 

دکتر جعفر نوری و مهندس شیدا نشاط
انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست   (1373),    372صفحه،    500 تومان

کتاب راهنمای پالایش هوا

این کتاب راهنما که از سوی انجمن ملی پالایش هوا تدوین شده متشکل از چهارده فصل است .در فصل اول و دوم, اصول و اهمیت پالایش هوا بررسی و تبیین می‌شود . فصل‌های سوم, چهارم و پنجم به آشنایی با صافی‌های برخوردی, صافی‌های با سطح گسترده و صافی‌های هپا اختصاص دارد .فصل‌های دیگر کتاب عبارت‌اند از :پاک کننده‌های الکترونیکی هوا, آزمون صافی HVAC, محیطهای کنترل شده, آزمون صافی‌های هپا و اولپ, میکروارگانیسم‌های معلق در هوا, آلاینده‌های گازی, کیفیت هوای داخل ساختمان, هزینه‌های سیستم پالایش و کاربرد آن و فرهنگ لغات .این کتاب برای دست‌اندرکاران صنعت گرمایش, تهویه و تهویه مطبوع مفید می باشد.

 

دکتر فریده گلبابائی
انتشارات دانشگاه تهران (1378),   289صفحه،   12000  ريال

کتاب آشنایی با طراحی سیستم‏های تهویه صنعتی و تصفیه کننده‏ های هوا (سیکلون‏ ها)

یکی از معضلات بسیار مهم در صنایع امروزی، وجود و پراکندگی آلودگی‏ های هوا شامل گازها، بخارات شیمیایی و گرد و غبارها می‏ باشد و می‏تواند باعث بروز انواع بیماری‏ های شغلی در کارکنان شده و یا در برخی موارد باعث صدمه به سیستم‏ها و دستگاه‏ ها شود. در این راستا، لازم است ابتدا آلودگی هوا در محیط کار شناسایی شود، سپس اقدام به ارزیابی از طریق نمونه‏ برداری  گردد و در پایان -در صورت نیاز- برای کارهای کنترلی اقدام شود.

در این کتاب از مبانی سیستم‏ های تهویه صنعتی صرف‏نظر و حتی‏ المقدور سعی شده به انتخاب فن‏ها که اساس سیستم‏ های تهویه صنعتی را تشکیل می‏ دهند، پرداخته شود. لازم به ذکر است که در این کتاب تشریح مفصلی در خصوص سیستم‏ های تصفیه کننده، یعنی سیلیکون ها گنجانده شده است.

کتاب حاضر راهنمای دانشجویان و متخصصین بهداشت حرفه‏ ای جهت کنترل آلاینده‏ های شیمیایی محیط کار می‏ باشد.

 

نويسنده: پرویز جعفری فشارکی

انتشارات فن آوران       (1388)        184 صفحه      4000 تومان     تلفن: 66953998

کتاب آلودگی هوا

كتاب آلودگی هوا، همان گونه كه از نام آن برمی آيد اثري است در حوزه محيط زيست انسانی و منابع، اثرات، روش‌های كنترل، قوانين و مقررات و  استانداردها را در برمی گيرد. نويسنده اصلی اين اثر، دكتر حسن اصيليان ، معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست است و بر مسند معاونت محيط‌ انسانی اين سازمان تكيه زده است.

كتاب آلودگی هوا در نه فصل تلاش دارد مخاطبش را با مسائل آلودگی هوا بيشتر آشنا كند: كيفيت هوا، تعاريف و استانداردها، منابع و عملكرد آلاينده‌های هوا، اثرات آلاينده‌های هوا، اثرات جهانی آلودگی هوا، ارتباط پديده‌های جوی و آلودگی هوا، پراكندگی آلاينده‌های هوا در اتمسفر، كنترل آلودگی هوا از منابع ثابت، كنترل آلودگی هوا از منابع متحرك، قوانين و مقررات زيست‌محيطی آلودگی هوا در ايران عنوان‌های فصول نه‌گانه اين كتاب است.

 

نويسندگان: دکتر حسن اصيليان، دکتر محمد تقی قانعيان و دکتر قادر غنی زاده

انتشارات آثار سبحان     (1389)      152 صفحه      4500 تومان      تلفن: 66971112

کتاب تغییر آب و هوا و محیط‌ زیست

کتاب «تغییر آب‌وهوا و محیط زیست» حاصل کوششی است که به منظور تدوین یک کتاب جامع در زمینه تغییرات آب‌وهوا و آشنایی با پیامدهای مختلف آن بر محیط زیست به انجام رسیده است، اگرچه در سالهای اخیر در این زمینه توسط متخصصین و استادان محترم کتابهای متعددی به چاپ رسیده که هر کدام به نوبه خود توانسته‌اند تأثیرگذار باشند.

 

مولف: دكتر حسن هویدی

انتشارات آوای قلم       (1389)      324 صفحه      7750 تومان      تلفن: 66591504

 

کتاب راهنمای عملی: فن‏ آوری گاز زیستی (تکنولوژی بیوگاز)

کتاب حاضر می‏تواند در جهت توسعه انرژی‏های نو و محیط‏زیست و همچنین کاهش نگرانی‏های زیست محیطی در ارتباط با دفع فضولات جامد موثر واقع شود. علاوه بر این به دلیل اینکه مهمترین منبع تولید انرژی در بیوگاز، فضولات دامی و حیوانی می‏باشد، استفاده از تکنولوژی بیوگاز برای تولید و کاربرد انرژی در روستاهای دور افتاده یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. همچنین اخیرا با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‏ ها و واقعی شدن قیمت حامل‏ های انرژی سرمایه‏ گذاری و استفاده در زمینه بکارگیری اینگونه انرژی‏ها با استقبال بیشتری روبرو خواهد شد. در این راستا مجموعه حاضر، در سیزده فصل مسایل مختلف تولید تا استفاده از تکنولوژی بیوگاز را اعم از طراحی، احداث، برنامه‏ ریزی، ایمنی و دیگر موارد مرتبط مورد بحث قرار داده که مطالعه آن به دانشجویان رشته‏ های بهداشت و محیط زیست، مسوولین مرتبط و علاقمندان به این رشته توصیه می‏شود.

 

مترجم: دکتر محسن اربابی و دکتر قاسمعلی عمرانی

انتشارات فن آوران      (1390)     216 صفحه     7000 تومان     تلفن: 66975182

 

کتاب شناخت، پیشگیری و کنترل آلودگی‏ های محیط ‏زیست

تاکنون صدها کتاب و مقاله درباره محیط‏ زیست و آلودگی‏های آن عرضه گریده است. کنفرانس‏ها و همایش‏های ملی و بین‏ المللی در سراسر جهان به این مهم پرداخته‏ اند. متخصصان و کارشناسان رشته‏ های گوناگون محیط‏ زیست از مشکلات بزرگی چون آلودگی هوا، پدیده خطرناک باران‏های اسیدی و گازهای گلخانه‏ ای، خطرات تشعشعات ماوراء بنفش، تقلیل و آلودگی آب‏های زیرزمینی و سطحی، رودخانه‏ ها، دریاها و اقیانوس به وسیله زباله‏ ها و فاضلاب‏های صنعتی، آلودگی‏ های نفتی و نابودی تدریجی جنگل‏ها، مراتع و نقاط سرسبز زمین سخن گفته و مطالب متعدد و نوین را به رشته تحریر در آورده‏ اند. حقوقدانان و کارشناسان حقوقی محیط‏ زیست نیز در این وادی دست به هم داده و قوانین زیادی را در سطح ملی و بین‏ المللی برای مهار دست‏اندازی‏ های بی‏ مورد به طبیعت و حفاظت از محیط‏ زیست وضع نموده‏ اند. لازم به ذکر است که بیشترین سهم در آلودگی‏ های محیط‏ زیست نصیب جوامعی صنعتی می‏باشد که بیشتر از همه در دفاع از طبیعت و محیط زیست قدم برداشته‏ اند. اما با وجود این همه بحث‏های علمی و توصیه‏ های اکید در مورد مسائل محیط‏ زیست و پیشگیری و کنترل آلودگی‏های آن روز به روز این گونه مشکلات بیشتر شده و حتی کشورهای صاحب علم و تکنولوژی نیز با این مشکل دست و پنجه نرم کرده و حتی پس از آغاز انقلاب صنعتی نیز این مشکلات را به دیگر نقاط زمین صادر نموده و همچنان ادامه دارد.

کتاب شناخت، پیشگیری و کنترل آلودگی‏های محیط‏زیست حاصل کوششی است که به منظور تدوین یک کتاب جامع در این زمینه با وجود موارد مطروحه به انجام رسیده است.

 

نویسنده: دکتر حسن هویدی

انتشارات آوای قلم     (1390)     712 صفحه      17500 تومان     تلفن: 66965396

کتاب کلیات بهداشت محیط

کتاب Environmental Engineering که توسط جوزف سالواتو و همکاران تالیف گردیده است از کتاب‏های ارزشمند و مناسب برای تدریس در دانشگاه‏ ها و موسسات آموزش عالی می‏باشد. این کتاب در اصل یکی از منابع معرفی شده در آزمون‏های دوره‏ای کنکورهای کارشناسی، کارشناسی ارشد و به ویژه دکترای تخصصی بهداشت محیط، محیط‏ زیست و گرایش‏های مختلف مربوط به آنها است. بخش‏های اصلی آن شامل حفاظت در مقابل پرتوها، کنترل مواد غذایی و راه‏ های نگهداری از آنها، استخرها و شناگاه‏ های طبیعی، صدا و منابع آن و کیفیت محیط‏ های داخلی؛ ترجمه و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است. این کتاب مشتمل بر 5 فصل می‏باشد.

 

مترجمان: مهندس هوشیار حسینی، مهندس محمد شیرمردی و مهندس نعیمه احمدی موسی آبادی

انتشارات خانیران      (1390)      232 صفحه       5500 تومان       تلفن: 66965396

 

کتاب تکنولوژی آب و فاضلاب

یکی از ارکان مهم تامین سلامت و بهداشت عمومی، ارائه آب سالم بهداشتی در جوامع است. با توجه به گزارش‎های مستند سازمان‏ های بین‏ المللی و سازمان‏های مرجع در داخل کشور، کاملا واضح است که درصد بالایی از بیماری‏ها، ارتباط مستقیمی با آب شرب و آب مصرفی در جوامع دارد. بنابراین، توجه به تاسیسات آبرسانی به خصوص تصفیه خانه‏ های آب، انتخاب فرآیندهای مناسب و مرتبط با نوع منبع آب، کیفیت آب خام، واحدهای تصفیه مقدماتی و … بسیار حائز اهمیت است. در این زمینه یکی از وظایف مهم و بزرگ شرکت‏های آب و فاضلاب، تهیه و تامین آب شرب و تصفیه فاضلاب به بهترین شکل است.

کتاب حاضر یکی از جامع‏ترین و معتبرترین منابع علمی موجود در زمینه تصفیه آب و فاظلاب بوده که در اغلب دانشگاه‏ های دنیا به عنوان کتاب مرجع تدریس می‏گردد.

 

مترجمان: دکتر امیر محوری، دکتر بهزاد شاهمرادی و مهندس عبدالله قوامی

انتشارات خانیران    (1390)      968 صفحه     25000 تومان     تلفن: 66965396

کتاب مهندسی فاضلاب

یکی از کتبی که در سطح جهان در این زمینه مطرح می باشد کتابی تحت عنوان مهندسی فضلاب است که توسط شرکت metcalf منتشر شده است. این کتاب به عنوان معتبرترین کتاب های منتشره در زمینه مهندسی فاضلاب می باشد که ویرایش های قابل توجهی نیز داشته است. کتابی که هم اکنون مشاهده می کنید ترجمه آخرین نسخه این کتاب می باشد.

 

نویسنده: دکتر محمدرضا خانی، دکتر کامران یغمائیان و مهندس مهران حجتی

انتشارات خانیران     (1390)       445 صفحه      29500 تومان       تلفن: 66965396

 

کتاب پایش هوا در محیط کار

در جلد 1 کتاب مبانی فرایند پایش، اعم از آشنایی با حدود مجاز آلاینده‏ های شیمیایی، آشنایی با وسایل و روش‌های نمونه‌برداری، مفاهیم و اصطلاحات مربوطه، و نيز مراحل فرایند پایش از شناسایی خطر تا نوشتن گزارش شرح داده شده است.

در جلد 2 مراتب کالیبراسیون و نمونه‏ برداری با انواع رایج نمونه‏ بردارها، آشنایی با آلاینده‏ های بیولوژیک و روش‏های نمونه‏ برداری از آنها، همچنین نمونه‏ برداری از سطوح تشریح شده و در جلد 3، دستگاه‏ های قرائت مستقیم پایشگر، انواع نمونه‏ بردارهای موجود در بازار و نحوه استفاده از آنها، و پاسخ به پرسش‏های رایج درباره نمونه‏ برداری و ارزشیابی آلاینده‏ ها ارائه شده است.

در نگارش این مجموعه سعی شده است، تمام جوانب فرایند پایش هوا مورد بحث قرار گیرد، به‏ گونه‏ ای که مجموعه حاضر، بتواند پاسخگوی کلیه پرسش‏های متخصصان بهداشت حرفه‏ ای در امر پایش هوا باشد.

 

نویسنده: فروغ السادات دشمن فنا یزدی

انتشارات فدک ایساتیس     (1391)       256 صفحه     7000 تومان    تلفن: 66481096

کتاب کنترل زیست محیطی در صنعت نفت

این کتاب برای آن دسته از کارکنان صنعت است که در رابطه با محیط‏ زیست و نحوه مواجه شدن صنعت با آن دارای اطلاعات کمی می‏باشند و یا هیچگونه آموزشی ندیده‏ اند. فصل اول این کتاب نگاه کوتاه به این مقولات دارد. فصل دوم بر جنبه‏ های مختلف حفاری و عملیات تولید متمرکز می‏شود در حالیکه در فصل سوم اثرات ویژه زیست‏ محیطی این عملیات را بررسی می‏نماید. فصل چهارم راه‏ های حمل و انتقال مواد سمی از سایت‏ های رها شده و نحوه دور ریختن آنها را مورد بحث و بررسی قرار می‏دهد. در فصل پنجم، با برنامه‏ ریزی و مدیریت فعالیت‏ هایی که می‏تواند بدون اخلال در مراحل این عملیات موجب حذف یا به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی شود، آشنا می‏شویم.

فصل ششم فرآوری مواد زاید ناشی از حفاری و عملیات را شامل می‏شود و اینکه چگونه می‏توانیم قبل از دورریزی و یا حذف نهایی، سمیت و حجم آن را کاهش دهیم. فصل هفتم، روش‏ های مختلف دفع را برای مواد متنوع صنعت نفت نشان می‏دهد. فصل آخر، تکنولوژی‏ های قابل دسترسی که می‏ تواند در سایت‏های آلوده با مواد نفتی برای بهسازی بکار رود را بازنگری می‏کند. در بخش ضمیمه‏ ها، زیست‏گاه‏ های حساس و رهاسازی فراساحلی نفت

 

مترجم: دکتر سید حسین داودی

انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران      (1391)     387 صفحه     15000 تومان تلفن: 88300973

کتاب نانوفناوری و محیط زیست

امروزه در ایران نیز بحث نانو در صنعت هایی همچون آب و فاضلاب، نفت، وسایل الکترونیکی، دارویی و غیره جای زیادی باز کرده است. اما با جرات می توان گفت که هیچ یک از این بخش ها برنامه ای جهت تصفیه و استانداردسازی زائدات حاصل از آن را ندارند.

این کتاب با توجه به تجارب کشورهای صاحب فناوری به چگونگی این مسائل پرداخته و خواننده را در دستیابی به نحوه شناسایی، استانداردسازی و مدیریت مواد نانو آشنا می کند و همچنین حاوی مطالب ارزنده و مهمی در زمینه ساخت انواع نانو مواد و کاربرد آنها در محیط زیست و خطرات احتمالی آنها می باشد که توسط جمعی از متخصصین مهندسی بهداشت محیط ترجمه و در اختیار جامعه علمی کشور قرار گرفته است.

 

مترجمان: علی نقی زاده، مختار مهدوی، مهدی قربانیان، اسماعیل قهرمانی و حسین صفری پلنگی

انتشارات آوای قلم     (1391)      346 صفحه      15500 تومان       تلفن: 66965396

کتاب روش های آنالیز مواد زائد جامد

مواد زائد جامد به مجموعه مواد ناشی از فعالیت های انسان و حیوان که معمولا جامد بوده و به صورت ناخواسته و یا غیر قابل استفاده دور ریخته می شوند اطلاق می گردد. این تعریف به صورت کلی در برگیرنده همه منابع، انواع طبقه بندی ها، ترکیب و خصوصیات مواد زائد بوده و به سه دسته کلی زباله های شهری، زباله های صنعتی و زباله های خطرناک تقسیم می گردند.

جمع آوری و دفع مواد زائد جامد یکی از مشکلات اصلی است که طراحان و برنامه ریزان شهری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه با آن روبرو هستند. توده های زشت مواد زائد، کانال های روباز پرشده از مواد زائد و آب گذرهای مسدود شده به وسیله زباله و دیگر فضولات، همگی نشان دهنده این موضوع است که ساکنین بسیاری از شهرهای در حال توسعه در معرض بیماری های منتقله توسط پاتوژن ها و پارازیت های موجود در این مواد زائد، مزاحمت ها و مخاطرات ناشی از آن قرار دارند.

 

نویسندگان: مهندس مریم خدادادی، مهندس محمد حسین ساقی و دکتر محمدتقی صمدی

انتشارات خانیراد      (1391)      190 صفحه      6700 تومان       تلفن: 66965396

کتاب محصولات جانبی گندزدايی در آب آشاميدنی

در منابع آب سطحي از قبيل رودخانه ‌ها، درياچه ‌ها و مخازن سدها، فرآيند هاي معمول تصفية آب شامل انعقاد، لخته سازي، ته نشيني، صاف سازي و گندزدايي به كار مي ‌روند. گندزدايي فرآيند نهايي است كه براي تأمين دو هدف: الف) كشتن يا غيرفعال سازي عوامل بیماری زا. ب)ايجاد باقي ماندة مؤثر در آب تصفيه شده به منظور ممانعت از رشد ميكروبي در شبكه توزيع آب، بكار مي‌رود. هرچند كه درصد بالايي از عوامل بیماری زا (99 تا 9/99%) توسط انعقاد، لخته سازي، ته ‌نشيني و صاف‌ سازي حذف مي ‌شوند اما گندزدايي فرآيندي مهم براي محافظت عموم از تماس با عوامل بيماري‌ زاي ناشي از آب، مي ‌باشد.

 

مترجمان: مهندس علیرضا عسگری و دکتر مهدی احمدی مقدم

انتشارات آوای قلم      (1391)       200 صفحه       5200 تومان    تلفن: 66591504

 

کتاب برنامه ‌ریزی اضطراری برای تأسیسات آب

همانطور که می ‌دانیم کشور ایران جزء ده کشور بلاخیز دنیا است و با قرارگرفتن در منطقه نیمه خشک و تغییرات شدید آب و هوایی باعث شده تا پرداختن به مبحث آب به عنوان یک کالای استراتژیک و حیاتی مورد توجه قرار گیرد. این کتاب اصول برنامه ‌ریزی اضطراری برای تاسیسات آب، تمرین ‌ها و راهنمایی ‌های لازم را ارائه می ‌نماید. راهکارهای پیشنهادی در این کتاب دانش کار با سیستم‌ های خاص، تعیین اجزاء آسیب ‌پذیر سیستم ‌ها بمنظور اصلاح کمبودها با برنامه ‌ریزی استراتژی جایگزین است که بر اساس تجربیات و علوم کاربردی می ‌باشد.

 

مترجم: مهندس شریف واقفی

انتشارات آوای قلم      (1391)       136 صفحه       9000 تومان    تلفن: 66591504

 

کتاب فرآیندهای پردازش لجن فاضلاب

پردازش لجن فاضلاب برای استفاده یا دفع یک چالش دائمی در بسیاری از سازمان ‌های شهری بوده است. قوانین فدرال، ایالتی و محلی به همراه افزایش آگاهی عمومی در مورد استفاده سودمند از این منبع ارزشمند، ضرورت نگاه عمیق‌ تری را در مورد چگونگی پردازش مؤثر لجن جهت دستیابی به منافع و حفاظت بهداشت عمومی ایجاب می‌ کند. هدف این کتاب ارائه اطلاعات جامعی در مورد پردازش لجن فاضلاب و ارائه آن به شکلی است که به عنوان یک کتاب مرجع برای دانشجویان مهندسی محیط زیست و مهندسان فعال در این بخش مفید باشد.

 

مترجمان: دکتر کامیار یغمائیان

انتشارات خانیران      (1391)       432 صفحه      9000 تومان     تلفن: 66965396

 

کتاب حل المسائل مهندسی فاضلاب (تصفيه و استفاده مجدد)- (متكف و ادي)

در این کتاب مسائل متنوع مطروحه در پایان هر فصل که امکان مطرح کردن و حل نمودن تمامی آنها در زمان محدود کلاس ‌های درس مقدور نمی ‌باشد، به طور دقیق و ساده توضیح و تحلیل گردیده است. همچنین در برخی مسائل از چند زاویه به مسئله نگریسته شده و منابع مناسب برای مطالعه بیشتر و بهتر نیز معرفی گردیده است. بنابراین دانشجویان مقاطع مختلف رشته‌ های مهندسی بهداشت محیط، مهندسی محیط زیست، مهندسی عمران و مکانیک و محققان و طراحان بر حسب نیاز خود می ‌توانند از فصول مختلف کتاب بهره ‌مند شوند.

 

مترجمان: دکتر جعفرزاده و همکاران

انتشارات خانیران      (1391)       435 صفحه      9500 تومان     تلفن: 66965396

 

کتاب مدیریت بحران در سامانه ‌های آبرسانی با رویکرد ایمن سازی در برابر زلزله

اين كتاب شامل 3 بخش اصلي مي‌ باشد. بخش اول، به بيان كليات و تعاريف واژه ‌ها و اصطلاحات رايج در حوزه مديريت بحران و ريسك مي ‌پردازد. بخش دوم، اصول ايمن ‌سازي و برنامه ‌ريزي اضطراري براي سامانه ‌هاي آبرساني را با ذكر مثال ‌هايي از كشور امريكا مورد بررسي قرار مي‌ دهد. بخش سوم، حاوي مطالب مديريت بحران زلزله در سامانه‌ هاي آبرساني بوده و‌ شامل 6 فصل مي‌ باشد و در پايان كتاب نيز پيوست‌ هاي مرتبط با موضوعات طرح شده آورده شده است.

 

مولف: مهندس عبداله مظفری

انتشارات خانیران      (1391)       324 صفحه      13000 تومان     تلفن: 66965396

 

کتاب مدیریت پسماند با رویکرد تبدیل پسماند به ثروت

کتاب حاضر، شامل بخش ‌های مختلفی بوده و به بررسی موضوعاتی از قبیل خصوصیات و ویژگی ‌های پسماندها، تفکیک پسماندها در محل ‌های دفن، تولید انرژی از پسماند به روش‌ های مختلف حرارتی، بیولوژیکی و مکانیکی، زنجیره ‌های تأمین زیست توده برای تولید انرژی، مدیریت همزمان پسماندهای جامد و تصفیه فاضلاب، تولید برق از پسماند، کاربرد پسماندهای صنعتی در تولید نوعی سیمان مخلوط، تصفیه فاضلاب کارخانه ‌های آسیاب زیتون و نیز آثار زیانبار تأسیسات مدیریت پسماندها بر روی سلامتی انسان پرداخته است و لذا کتاب حاضر می‌ تواند به عنوان مبنی برای اجرای تحقیقات مشابه بوده و اطلاعاتی که برای اجرای طرح ‌های تحقیقاتی مشابه لازم باشد تا حدودی فراهم می‌سازد و محقق می ‌تواند با در نظر گرفتن این داده ‌ها نسبت به اجرای طرحی، امیدوارانه ‌تر اقدام نماید.

 

مترجمان: مهندس قادر علیزاده و همکاران

انتشارات خانیران      (1391)       336 صفحه      17000 تومان     تلفن: 66965396

 

کتاب مديريت جامع پسماند (مرجع)

مطالب این کتاب برای کمک به دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان در 2 نیمسال تحصیلی مفید است. این کتاب هم در سطوح دانشگاه دیویس کالیفرنیا و هم دانشگاه پلی ‌تکنیک ایالت کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفته است. 11 فصل اولیه، اساس معرفی رشته مدیریت جامع پسماند می‌ باشد. در مرور این کتاب توسط ناشر پیشنهاد شده که مطالب ارائه شده در فصلهای 12 تا 15 که در مورد بازیافت مواد و تغییر و تبدیل پسماند است، با مطالب ارائه شده در فصل 9 ترکیب شود. برای ترکیب این فصول باید هدف اصلی کتاب تغییر کند. مطالب ارائه شده در فصل 12 تا 20 برای دوره ‌های پیشرفته در بازیافت و تغییر و تبدیل مواد و برای رشته ‌هایی که با مسائل سیاست گذاری در مدیریت جامع پسماند مواجه هستند، به کار می‌ رود.

 

مترجمان: دکتر نعمت اله جعفرزاده و همکاران

انتشارات خانیران      (1391)       1192 صفحه      31000 تومان     تلفن: 66965396

 

کتاب اصول مدیریت کیفیت هوا

به منظور شناخت و مدیریت منابع کیفیت هوا، لازم است تا شناخت اساسی از اصولی که توانایی ما را رهنمون‌ می ‌سازد، داشته باشیم. در ابعاد محلی، ممکن است که نصب پره‌ های عظیم به منظور دور ساختن مه دود مطلوب باشد، اما از لحاظ تکنیکی و عملی این کار ممکن نمی ‌باشد. از طرفی از جنبه منطقه ‌ای و قاره ‌ای انتقال بسیار کند آلاینده ای هوا از یک منطقه به منطقه دیگر به منظور رقیق ‌سازی یا دور ساختن آن مورد پذیرش نمی ‌باشد. بنابراین هدف این کتاب ارائه یک مفهوم کلی از اصولی که حیطه وسیعی از کیفیت هوا آلودگی و مدیریت آن را شامل‌ می ‌شود، برای خواننده‌ می‌ باشد.

 

مترجمان: دکتر احمد جنیدی و همکاران

انتشارات خانیران      (1391)       496 صفحه      10500 تومان     تلفن: 66965396

 

مجموعه 8 جلدی الزامات زیست محیطی صنایع پتروشیمی

بهره برداری روزافزون از منابع نفت و گاز، احتمال آلودگی منابع آب را به مواد نفتی افزایش داده و سلامتی آن را با تهدید جدی مواجه نموده و حفاظت از محیط زیست رودخانه ها و دریاها در مقابل آلودگی به مواد نفتی را به یک ضرورت غیر قابل تردید تبدیل کرده است. لذا تصویب قوانین داخلی و بین المللی، معاهدات دوجانبه و چندجانبه و همکاری های بین المللی می تواند زمینه ساز انجام اقدامات پیشگیرانه و کنترلی مفید و اثربخش باشد. به این منظور کنوانسیون ها و پروتکل های بین المللی و منطقه ای متعددی در این خصوص به امضاء رسیده و قوانین و آیین نامه هایی نیز در کشور به تصویب رسیده است. با توجه به مجاورت بسیاری از مجتمع های پتروشیمی در کنار دریا، مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی مجموعه حاضر را که حاوی مرتبط ترین کنوانسیون ها و پروتکل های بین المللی و قوانین و آیین نامه های داخلی در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی را گردآوری نموده و در اختیار شرکت های پتروشیمی قرار داده است.

 

مولفان: محمدرضا سرافرازی اردکانی و محمد تقی جعفرزاده

انتشارات حک      (1391)       1800 صفحه      تلفن: 22899643

 

کتاب آب و آلودگیهای آن (ویژه آزمون‌ های کارشناسی ارشد و دکتری)

کتاب حاضر اولین کتاب از سری کتاب‌های 20 جلدی محیط ‌زیست و بهداشت محیط بوده است که برای آمادگی هر چه بیشتر داوطلبان آزمون‌ های کارشناسی ارشد و دکتری تهیه و تدوین گردیده است. این کتاب مشتمل است بر: آب در طبیعت، آلودگی آب، معیارهای کیفی آب، آزمایش ‌های آب، استانداردهای آب و اثرات آلودگی آب. لازم به ذکر است که در هر عنوان از این مجموعه بیش از ده ‌ها منبع داخلی و خارجی جدید و قدیم مورد استفاده قرار گرفته و از نظر تنوع و گستردگی مطالب بسیار غنی می‌ باشند.

 

مولفان: دکتر خانی و دکتر شریفی‌پور

انتشارات خانیران      (1391)       251 صفحه      12000 تومان     تلفن: 66965396

 

کتاب کلیات بهداشت محیط و محیط ‌زیست (صدا، سموم، نور و… )

کتاب حاضر پنجمین کتاب از سری کتاب‌ های 20 جلدی محیط‌زیست و بهداشت محیط بوده است که برای آمادگی هر چه بیشتر داوطلبان آزمون ‌های کارشناسی ارشد و دکتری تهیه و تدوین گردیده است. این کتاب مشتمل است بر: کاربرد سموم و مبارزه با ناقلین، صدا و صوت، ارزیابی محیط ‌زیست، آلودگی خاک، پرتوها و مواد رادیواکتیو، بهداشت مواد غذایی، نور، روشنایی و سایر مباحث. لازم به ذکر است که در هر عنوان از این مجموعه بیش از ده ‌ها منبع داخلی و خارجی جدید و قدیم مورد استفاده قرار گرفته و از نظر تنوع و گستردگی مطالب بسیار غنی می ‌باشند.

 

مولفان: دکتر محمدرضا خانی و همکاران

انتشارات خانیران      (1391)       445 صفحه      20000 تومان     تلفن: 66965396