کتاب شناسایی عوامل شیمیایی زیان آور محیط کار (گازها و بخارات)

با افزایش کاربرد روز افزون مواد شیمیایی در محیط های صنعتی، مراحل تولید و آلودگی آن به انواع گازها و بخارات زیان آور، مانند سرب، کروم، واینیل کلراید، فرمالدئید، حلال های آلی و غیره و وقوع صدها و هزاران حادثه و بیماری حرفه ای ناشی از عوامل شیمیایی گوناگون در گوشه و کنار جهان که بسیاری از آنها موجب صدمات جبران ناپذیر و نیز بروز حوادث ناگوار می باشد. در این کتاب سعی شده است با اطلاعات اولیه در مورد قوانین فیزیکی شیمیایی گازها و بخارات همراه با جداول مورد نیاز از نشریات جدید جهت استفاده هر چه بیشتر خوانندگان ارائه شود. در قسمت پیوست کتاب جداول ضروری برای محاسبات مورد نیاز همراه با فهرست موضوعی و علائم اختصاری گردآوری شده است.

 

نویسنده: مهندس مهدی قاسم خانی
انتشارات نخل  (1374), 204 صفحه، 800 تومان

کتاب ایمنی در انبارداری و نگهداری مواد شیمیایی

راه‌های نگهداری و انبار کردن مواد شیمیایی خطرناک در مکان ‌های صنعتی یا غیر آن مبحث اصلی کتاب است که با این موضوعات تدوین شده است 1- مسئولیت‌ های اصلی و عمده 2- نمونه‌هایی از چارچوب حقوقی 3- ارزیابی خطرات تولیدات شیمیایی 4- مکان ‌ها و ساختمان‌ها 5- نظارت بر انبارها 6- آتش‌ سوزی و بروز خطر و حفاظت محیط زیست. در ضمایم کتاب نیز این مطالب آمده است: کدبندی مواد خطرناک، برچسب‌ها و علائم شناسایی آگاه کننده خطرات مربوط به این مواد، فهرستی از اصطلاحات، نمونه‌هایی از پرسش‌نامه ‌های اطلاعات ایمنی و فهرستی از منابع علمی مفید برای کسب آگاهی‌ های بیشتر.

 

مترجمین: دکتر فیروز رفاهی و دکتر جعفر نوری آشتیانی

انتشارات انوار   (1375)     142 صفحه     6000 ریال

کتاب ایمنی و بهداشت کار با مواد شیمیایی

از مواد شیمیایی در فعالیت های کاری زیادی استفاده می شود. بنابراین امکان بروز خطر مربوط به این مواد در بسیاری از محیط های کاری سراسر جهان وجود دارد. همچنین مواد جدیدی همه ساله وارد بازار می شوند و به همین دلیل اتخاذ یک روش نظام مند ایمنی برای استفاده از مواد شیمیایی در محیط کار ضروری به نظر می رسد.

 

نویسنده: فاطمه نوروز
انتشارات مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار (1386), 87صفحه،   2000 تومان

کتاب ارزیابی بیولوژیكی تماس با مواد شیمیایی

این كتاب در چهار بخش تدوین گردیده است: بخش اول (كلیات سلامت شغلی)، ترجمه‌ای است از فصل 12 كتاب پیشگیری پزشكی و بهداشت عمومی نوشته كاسنز منتشره توسط نشر هاروال می‌باشد. بخش دوم، ترجمه تدوین شده توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریكا كه آزمایشات پزشكی مورد نیاز جهت تماس شغلی با بیش از 260 ماده شیمیایی را با توجه به 17 منبع معتبر بهداشت حرفه‌ای و طب كار بیان نموده است. بخش سوم، ترجمه چارت مرجع پزشكی تدوین شده توسط اداره بهداشت حرفه‌ای و ایمنی آمریكا كه حاوی لیست اسامی بیش از 120 ماده شیمیایی، وضعیت انجام معاینات استخدامی، فاصله زمانی مورد نیاز جهت انجام معاینات ادواری، آزمایشات و خدمات پیشنهادی مورد نیاز، راه‌های تماس، سیستم‌های تاثیرپذیر و نیازمندی آموزشی جهت افراد در معرض تماس با مواد شیمیایی فوق می‌باشد. بخش چهارم، راهنمای نمونه‌برداری هوا، ارایه شده توسط اداره بهداشت حرفه‌ای و ایمنی انگلستان كه شامل واژگان مصطلح در نمونه‌برداری هوا و روش‌های تجزیه، تجهیزات جمع‌آوری، حدود تماس مجاز، حجم، دبی، زمان نمونه‌برداری، شماره روش بیش از 240 ماده شیمیایی است.

 

نویسندگان: سید محمدرضا مشكاتی و بهمن خواهشی

انتشارات فن‌آوران    (1386)       319 صفحه       5000 تومان     تلفن: 66483346

 

کتاب خطرات واکنش‏ های شیمیایی

هدف از کتاب حاضر، ارایه یک روش اجرایی مناسب به منظور ارزیابی خطرات واکنش‏ های شیمیایی است. از آنجایی که در هنگام طراحی و راه‏ اندازی واحدهای عملیاتی و فرآیندهای شیمیایی رعایت اصول ایمنی ضروری می‏ باشد، در کتاب اطلاعات گسترده‏ ای به منظور توسعه راهکارها برای شناسایی و مواجهه با خطرات ناشی از تولید مواد شیمیایی ارایه می‏شود. با توجه به نقش کلیدی تجربه و آزمایش، تمرکز اصلی کتاب بر روی روش‏ های موجود جهت اندازه‏ گیری پارامترهای مورد نیاز در ارزیابی خطرات واکنش‏های شیمیایی است.

این کتاب در مورد چگونگی ارزیابی خطرات واکنش‏ های شیمیایی در فرآیندهای پیوسته و نیمه پیوسته و همچنین تعیین مبنایی برای ایمنی به بحث می‏پردازد. همچنین خطرات کلی واحدهای عملیاتی و دستورالعمل‏ های اجرایی آن مورد بررسی قرار می گیرند.

 

نويسنده: دکتر همایون لاهیجانیان و دکتر حسین طلا

انتشارات: ارمگان- 66917019   (1387)   327 صفحه  4700 تومان

کتاب اطلاعات بهداشتی و ایمنی مواد شیمیایی

کتاب حاضر تحت عنوان «اطلاعات بهداشتی و ایمنی مواد شیمیایی» با نگرشی آموزشی – کاربردی در زمینه پروفایل ایمنی شیمیایی (شامل ماهیت مواد، هشدارهای حفاظتی، کمک های اولیه، اثرات حاد و مزمن بر سلامتی، حریق، جا به جایی و انبار، مشخصات فیزیکی و شیمیایی، پایداری و بر هم کنش ها، سم شناسی و نشانه های ریسک و ایمنی مواد و …) گرداوری گردیده است و مطالعه آن به دانشجویان و متخصصان علوم بهداشتی، خصوصا نیروهای بهداشت حرفه ای بخش دولتی و خصوصی، صاحبان صنایع و متخصصان طب کار توصیه می شود.

 

نویسنده: مهندس زهرا جعفری و مهندس محبوبه کمالی مرادزاده

انتشارات قاف مشهد     (1387)     448 صفحه     6000 تومان

 

کتاب راهنمای ایمنی و بهداشت کار با مواد شیمیایی کشاورزی

این کتاب براساس تحقیقاتی که در دامنه نزدیک به 2 میلیون نفر از افرادی که در تماس با سموم کشاورزی بوده اند و 40 هزار نفر از آنها بر اثر مسمومیت با این سموم جان خود را از دست داده اند تدوین شده است. کتاب حاضر برای جلوگیری از نتایج و پیامدهای بی مورد و غیر ضروری به علت عدم به کارگیری و استفاده از دستورالعمل های ایمنی می باشد. این کتاب راهنما برای کاربرد اهداف آموزشی سازمان بین المللی کار بوده و مکمل فعالیت های سایر نهادهای بین المللی است که به شرایط کار و کشاورزی کمک می کنند.

 

مترجم: فاطمه حاجی نوروزی

انتشارات مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار   (1388)    175 صفحه   تلفن: 66699711

 

کتاب خصوصیات مواد خطرناک

امروزه حفظ محیط‏زیست درگیر مسائل و مشکلات فراوانی بوده و مواد زائد تولید شده از فعالیت‏های  گوناگون خانگي – كشاورزي، صنعتي و حوزه‏ هاي مختلف توليد نیز در این بین سهم چشمگیری دارند. در این میان شاید بتوان گفت مواد زائد سمی و خطرناک سهم عمده‏ ای در آلوده‏ سازی محیط زیست داشته و زمان و هزینه زیادی جهت برطرف نمودن اثرات مخرب آنها مصرف می‏شود که بخشی در نتیجه عدم رعایت اصول اولیه حفظ، نگهداری و حمل و نقل تا زمان و مکان دفع آنها می‏باشد. کتاب حاضر با بیان خط مشی و اصول پیشنهادی به منظور اعمال مدیریت زیست محیطی مواد زائد سمی و خطرناک به بررسی موارد فوق می پردازد.

 

مترجم: نادر عیسی زاده

انتشارات: مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار      (1389)     434 صفحه    تلفن:66697711

 

کتاب شاخص مواجهه با مواد شیمیایی

جهت انجام مدلسازی های پیامد، می توان از انواع روش های کیفی و کمی و شبیه سازی های نرم افزاری، استفاده نمود و البته هر یک از روش های مذکور، دارای ارزش و اهمیت خاص خود هستند.

اما آنچه که مهم است، در مدلسازی ها باید یک استدلال کارشناسانه و علمی وجود داشته باشد و نتایج به نوعی حاصل گردند که قابلیت تجزیه و تحلیل، داشته باشند و بتوان به این نتایج اعتماد نمود. از طرفی متخصصین مدلسازی پیامدها باید با اصول و مبانی علمی آشنایی کافی داشته  باشند تا بتوانند تفسیر درستی از نتایج شبیه سازی ها داشته باشند.

با این رویکرد و احساس کمبودی که در این زمینه احساس می شد، در ادامه کتاب شاخص حریق و انفجار داو  که  با هدف ارائه یک شاخص کاربردی جهت ارزیابی پیامد های ناشی از انفجار و حریق تدوین  شده است، کتاب پیش رو در راستای ارائه یک شاخص کاربردی جهت ارزیابی سمیت، حریق و انفجار، تالیف و ترجمه گردیده است.

 

نویسنده: دکتر هاشم ستاره، مهندس مسعود مردانی و مهندس آرش قاسمی

انتشارات فن آوران       (1392)        144 صفحه        7000 تومان        تلفن: 66953998

کتاب عوامل زيان آور شيميايی در محيط كار

یكی از عوامل مخاطره ‏آمیز محیط كار كه از لحاظ تقسیم ‏بندی عوامل زیان‏ آور در رتبه اول قرار می ‏گیرد، عوامل شیمیایی محیط كار می ‏باشد. عوامل شیمیایی در محیط كار در برگیرنده تمام مواد اولیه، مواد خام، مواد وابسته و فرآورده ‏های اصلی، كه در صنعت بكار می ‏روند یا تولید می‏ شوند، می ‏باشد. گسترش روزافزون صنایع در کشور همراه با استفاده از ترکیبات شیمیایی مختلف در پروسه ‏های متنوع باعث انتشار مواد آلاینده در محیط کار و محیط زیست گردیده است. اكثر مواد شیمیایی اثرات نامطلوبی را روی سلامت كارگران باقی می ‏گذارند و مخل سلامت آنان می ‏شوند. این کتاب متشکل از سه فصل می ‎باشد. در فصل اول کتاب به کلیات نمونه ‏برداری از آلاینده ‏های محیط کار، دستورالعمل ‏های نمونه ‏برداری از آلاینده ‏های گازی و ذرات با دستگاه ‏های مختلف، انواع دستگاه ‏های مورد استفاده در آنالیز ترکیبات شیمیایی، و انواع دستگاه ‏های کنترل ذرات و گازها پرداخته می ‏شود. در فصل دوم کتاب به مقدمه ‏ای بر سم شناسی صنعتی اشاره می‏ گردد و در فصل سوم به تشریح بیماری ‏های ناشی از کار، بخصوص بیماریهای ریوی می ‏پردازد. این کتاب برای دوگروه هدف، دانشجویان و مهندسان شاغل در صنایع تالیف گردیده است. همچنین با توجه به سرفصل ‏های تعیین شده دروس مرتبط با عوامل شیمیایی محیط کار، این کتاب می‏تواند به طور اختصاصی  برای مقطع تحصیلی کارشناسی بهداشت حرفه‏ای مورد استفاده قرار گیرد.

 

نویسنده: سجاد زارع- نادر شعبانی

انتشارات فن آوران       (1393)        120 صفحه        7000 تومان        تلفن: 66953998