استاندارد نصب دتکتور شعله

تذکر: (توضیحات ارائه شده برای یک محصول از یک برند خاص می باشد که در برخی موارد قابل تعمیم نیست.)

دتکتورهای شعله ای یا  Flame Detector طیف نورهای خاصی از شعله را تشخیص می دهند. این دتکتورها طیف های خاصی از IR یا UV و یا هر دو را شناسایی می کنند.

المان های تشخیص دتکتورهای شعله از نوع IR3  شامل دو سنسور Pyroelectrical و یک دیود نوری سیلیکونی می باشد. سنسورهای Pyroelectrical رنج طیف های 4 تا 4.8 میکرومتر و 5.1 تا 6 میکرومتر را تشخیص می دهند. سنسور دیود نوری سیلیکونی نیز طیف نور 0.7 تا 1.1 میکرومتر را شناسایی می کند.   

هر جسمی از خود نور مادون قرمز (IR) متصاعد می کند و هر چه جسم گرمتر باشد این مقدار این نور بیشتر خواهد بود. خورشید طیف نور یکنواختی را از خود متصاعد می کند که معادل حرارت  جسم داغی با 6000 K  (درجه کلوین) است. خورشید سیگنال نسبتا کوچکی در رنج تشخیص دتکتور دتکتور شعله ارسال می کند که این امر برای فرایند تشخیص یک مزیت به شمار می آید. دتکتور شعله بعد از پروسه ی اندازه گیری، محاسبه و تصمیم گیری خروجی های سنسورها نتیجه ی تشخیص را با یک خروجی نشان می دهد.

نکات ذیل باید در مورد نصب دتکتور شعله در نظر گرفته شود:

–  دتکتور باید در معرض تشعشع مستقیم ماده ی قابل اشتعال باشد چرا که تشعشق مستقیم از تشعشع غیر مستقیم به مراتب قوی تر است.

–  حداکثر فاصله ی تشخیص در برخی دتکتورهای شعله 100 متر می باشد. (البته این فاصله به سایز حریق، نوع دتکتور و سازنده آن و جنس حریق بستگی دارد و ممکن است بسیار کمتر از این مقدار باشد.)

–  ارتفاع نصب دتکتورهای شعله به سایز حریق و نوع آن بستگی دارد. (که نسبت به نوع محصول نمودارهای خاص و ضرایب تصحیح خود را دارد.) مثلا برای دتکتور شعله ی یک برند خاص، برای حریقی با ماگزیمم ابعاد 0.1 متر مربع از نوع اتیل الکل ارتفاع نصب استاندارد 3 تا 8 متر می باشد.

– بهترین روش برای نصب دتکتور شعله، نصب ان در ارتفاع و در کنج اتاق و متمایل به کف می باشد. به گونه ای که مثلا در کنج یک اتاق با زاویه ی 90 درجه، زاویه ی دتکتور با محور  افقی و محورهای جانبی 45 درجه باشد.

–  برای جلوگیری از آلارم های کاذب از سوی برخی منابع نوری می توان صفحه های مناسبی را به صورت محافظ روی آن با رعایت عدم ایجاد اخلال در عملکرد آن نصب کرد که البته این صفحات خود نباید منعکس کننده ی نور باشند.

– دود تنها مقداری از میزان نور مادون قرمز را کاهش می دهد با این وجود بایستی از نصب دتکتور در ارتفاع بالا و محل تجمع دور خودداری شود . در نتیجه دتکتور باید در ارتفاع زیر 10 درصد ارتفاع اتاق قرار گیرد.  

– مثال هایی از نصب دتکتور شعله در یک اتاق، بسته به سایز اتاق و حریق و نوع حریق می تواند نصب دریک کنج، نصب در دو کنج روبروی هم، نصب در چهار کنج و یا نصب دو دتکتور شعله در وسط یک ضلع در خلاف جهت یکدیگر می باشد. (هم پوشانی دتکتورها در طراحی توصیه می گردد و حتی بهتر است گاهی در Redundancy نیز در نظر گرفته شود.)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *