دتکتور دودی لیزری

به طور کلی اصول دتکتور لیزری چندان اختلافی با نحوه­ی عمل­کرد دتکتور فتوالکتریک که از یک دیود نوری بهره می­برد ندارد. در دتکتور لیزری هم­چون دتکتور فتوالکتریک، تغییر مسیر نور در محفظه و تاثیرگذاری آن بر سلول حساس موجب فعال شدن و ارسال پیام هشدار می­شود. اما اشعه­ی تقویت شده و بسیار درخشان لیزر که از یک دیود لیزری خارج می­شود حساسیتی صد برابر بیشتر به دتکتور می­بخشد.

ستون نورانی خارج شده از دیود لیزری به طور مستقیم به یک تله­ نوری که مانع از هر گونه انعکاسی می­گردد تابیده می­شود. چنان­چه ذره­ای دود و یا غبار به محفظه را یابد، نور متفرق شده و دتکتور بر مبنای ماهیت افتراق، منبع آشفتگی پیش آمده را تعیین می­کند و به همین دلیل این گونه دتکتورها با تمییز دادن ذرات غبار از دود ضمن حساسیت بسیار بالا دارای دقت خیلی زیادی نیز هستند.

دتکتورهای دودی یونیزاسیون در تشخیص آتش­های سریع بسیار خوب عمل می­کنند، اما در شناسایی آتش­های پنهان چندان موثر نیستند و دتکتورهای دودی فتوالکتریک نیز ضمن سرعت داشتن در تشخیص آتش­های پنهان، در مورد کشف آتش­های سریع دارای ضعف هستند. اما دتکتورهای لیزری با استفاده از دیودی با درخشش هزار بار بیشتر از دیودهای معمولی و کاهش اختلالات و انعکاس­های نوری در تشخیص هر دو نوع آتش، بسیار بهتر و دقیق­تر عمل می­کند.

نور عملی در همه­ی جهات منتشر می­شود، اما لیزر در جهتی واحد و کاملا مستقیم و با طول موج­های برابر و به صورت ستونی باریک منتشر می­شود. باریکی و تمرکز ستونی لیزر، انعکاس نور را در محفظه­ی حسگر بسیار کاهش داده و عمل­کرد آن را دقیق­تر می­کند. دتکتورهای لیزری برای استفاده در مراکز ارتباطی و کامپیوتر، اتاق­های تمیز، بیمارستان­ها، موزه­ها و مراکز سوئیچینگ بسیار مناسب هستند. نصب این گونه دتکتورها در اماکنی که پخت و پز، جوشکاری و عملیات توام با محصولات احتراق صورت می­پذیرد، توصیه نمی­گردد. حساسیت دتکتورهای لیزری قابل تنظیم است و در برخی مدل­ها تا نه مرحله امکان تنظیم وجود دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *