دتکتور کابلی (LHD) حرارتی

دتکتورهای LHD که در بازار به دتکتورهای کابلی (کابل حرارتی) معروفند برای تشخیص حریق در شرایط خاص مانند حفاظت از ترانسفورماتورها، سینی کابل ها، مخازن نفتی، تسمه نقاله ها و … استفاده می شوند. در نوع معمولی از این سیستم دو رشته سیم که در دمای خاصی مثل 105 درجه ی سانتی گراد به هم دیگر اتصال می یابند آلارم را در پنل اینجاد می کنند.

LHD ها در دو نوع آنالوگ و دیجیتال تولید می شوند. 

 دتکتورهای LHD آنالوگ عموما چهار سیمه مسی و فیبر نوری و دتکتورهای LHD دیجیتال دو سیمه هستند.

برندهای کابل حرارتی خطی موجود در بازار ایران::

– Protectowire

– APsensing

– Sensa

– ProLine

– Patol

– Termostick 

کابل حرارتی خطی فیبر نوری

انواع دیگری از کابل های حرارتی نیز وجود دارند، نظیر دتکتورهای حرارتی کابل فیبر نوری. در این نوع دتکتور، در ساختمان داخلی کابل از فیبر نوری استفاده شده است که طول کابل 5 کیلومتر افزایش می­ یابد. هنگامی که در یک نقطه در طول کابل، درجه حرارت بیشتر از محل­های دیگر شود، نور ارسال شده در آن نقطه از کابل شکسته شده و برگشت پیدا می­کند. در این حالت دتکتور از زمان رفت و برگشت جهت پیش­بینی محل حریق استفاده می­کند. دقت این نوع سیستم در حد چند سانتی­متر اختلاف می­باشد. این کابل می تواند بسته به نوع محصول زون بندی شده و به صورت لوپ در مکان های حفاظتی توزیع شود. کاربرد عمده ی این دتکتورها برای مکان هایی مانند تونل هاست.  پنل مخصوص این دتکتور قابلیت آنالیز اطلاعات گرفته شده توسط کابل و ارسال اطلاعات از طریق پروتکل های مختلف مانند Modbus و TCP/IP  به تجهیزات دیگر مانند پنل های اعلام حریق و یا SCADA را دارا می باشد. 

نوع دیگر دتکتورهای حرارتی خطی، دتکتورهای حرارتی خطی از نوع لوله حامل گاز اشت. در نوع گازی دتکتور حرارتی خطی (Line Type Heat Detector) از یک دتکتور (فشار سنج) و لوله­ ی مسی با طول 20 تا 130 متر استفاده می­شود، که فشار گاز لوله، شرایط و محیط را بیان می­ کند. با بالا رفتن دمای محیط، فشار گاز درون لوله تغییر می کند. کنترلر متصل به این لوله گاز، دائما در حال سنجش فشار گاز داخل این لوله است و به قدری حساس است که کوچکترین تغییرات فشار درون لوله را می تواند تشخیص دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *