کتاب اصول حفاظت از انفجار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

با توجه به پیچیدگی صنایع، افزایش بحران‏های صنعتی و رشد روز افزون آن، همه و همه با تمام وجود دست به دست هم داده‏اند تا حریق و انفجار و پیشگیری از آن، یک اصل بسیار مهم و جزء لاینفک صنایع به خصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی معرفی گردد. بی شک با وجود تمامی تفاسیر مطرح گردیده، حفاظت از انفجار اصل بسیار مهمی در پیشگیری از حوادث می‏باشد و با توجه به کمبود منابع فارسی موجود در این زمینه، این کتاب به منظور بر طرف نمودن بخشی از این نیاز نگاشته شده است.

این کتاب شامل 4 فصل می‏باشد. در فصل اول مهمترین و پرکاربردترین تعاریف مورد نیاز، معرفی می‏گردد. در بخش دوم به تاریخچه ای در خصوص حفاظت از انفجار اختصاص داده شده و در فصل سوم به مهمترین حوادث و بحران‏های صنعتی جهان، پیامدها و علل رخداد آن اشاره گردیده است، و در نهایت در فصل چهارم به طبقه‏بندی مناطق خطرناک با توجه به استانداردهای NEC، CENELEC ، IEC و غیره، نحوه نامگذاری تجهیزات، علائم، مثال‏های کاربردی و آنچه که جهت حفاظت و پیشگیری از انفجار مورد نیاز می‏باشد، مورد بحث و  بررسی قرار گرفته است.

با توجه به مطالب فوق، این کتاب، در طی تجربه چندین ساله مؤلفین در صنایع مختلف کشور، با رویکرد کاملاً صنعتی نگاشته شده است، بنابراین این مجموعه می‏تواند برای کلیه کارشناسان ایمنی، فرایند، برق و دانشجویان و دانش آموختگان مرتبط با HSE بسیار مفید واقع گردد.

 

نویسندگان: مهندس محمد یزدی و مهندس فرزانه نیکفر

انتشارات: فن آوران      (1392)      104 صفحه      6000 تومان       تلفن: 66953998

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *