کتاب استفاده و نگهداری از گاز مایع

این کتاب برگزیده ای از مجموعه مباحث و مقالات و تحقیقات مختلفی است که تاکنون از سوی کارشناسان و متخصصان این رشته به عمل امده است و شاید در زمینه گاز مایع مقالات و کتب مختلفی به چاپ رسیده باشد که در هر صورت هر یک از آنها در جای خود مفید و قابل تعمق و استفاده است. این کتاب تحت عنوان «استفاده و نگهداری از گاز مایع» دهمین کتاب از مجموعه کتابهای سازمان آتش نشانی تهران می باشد.

 

نویسنده: هوشنگ شریف زاده

انتشارات انوار    (1375)     54 صفحه   2100 ریال

 

کتاب مجموعه الزامات بهداشت كار در صنايع پتروشيمی

پس از تصویب و ابلاغ ساختار HSE در شركت‌های تابعه وزارت نفت، بخش بهداشت صنعتی مدیریت HSE شركت ملی صنایع پتروشیمی در سال 1383 اقدام به تهیه و تدوین الزامات بهداشتی HSE متناسب با شرایط عملكردی و فرآیندی صنایع پتروشیمی نمود. پس از دو مرحله بازنگری مجموعه الزامات بهداشتی مدیریت HSE صنایع پتروشیمی و با گذشت 4 سال از اجرای این الزامات در شركت‌های پتروشیمی، نقطه نظرات و پیشنهادات مهندسین محترم بهداشت واحدهای HSE شركت‌های پتروشیمی و همچنین آخرین الزامات ملی و بین‌المللی مرتبط با صنایع پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی و تصویب در كمیته تخصصی بهداشت مدیریت HSE شركت ملی صنایع پتروشیمی در چهار جلد به شرح ذیل منتشر گردیده است:

– جلد اول: مجموعه آیین‌نامه‌ها

– جلد دوم: مجموعه راهنماها، بخشنامه‌ها و ضمائم

– جلد سوم: مجموعه دستورالعمل‌های بهداشت صنعتی

– جلد چهارم: حدود تماس شغلی عوامل بیماری‌زا (TLV & BEI) در صنعت پتروشیمی

 

نويسندگان: مهدی جهانگيری، ماندانا آقابيگی و بهمن رماوندی

انتشارات گروه طرفه         (1387)             1066 صفحه        تلفن: 77903926

 

کتاب ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنایع فرآیندی

هدف از کتاب حاضر، ارایه یک روش اجرایی مناسب به منظور ارزیابی خطرات واکنش‏ های شیمیایی است. از آنجایی که در هنگام طراحی و راه‏ اندازی واحدهای عملیاتی و فرآیندهای شیمیایی رعایت اصول ایمنی ضروری می‏ باشد، در کتاب اطلاعات گسترده‏ ای به منظور توسعه راهکارها برای شناسایی و مواجهه با خطرات ناشی از تولید مواد شیمیایی ارایه می‏شود. با توجه به نقش کلیدی تجربه و آزمایش، تمرکز اصلی کتاب بر روی روش‏ های موجود جهت اندازه‏ گیری پارامترهای مورد نیاز در ارزیابی خطرات واکنش‏های شیمیایی است.

این کتاب در مورد چگونگی ارزیابی خطرات واکنش‏ های شیمیایی در فرآیندهای پیوسته و نیمه پیوسته و همچنین تعیین مبنایی برای ایمنی به بحث می‏پردازد. همچنین خطرات کلی واحدهای عملیاتی و دستورالعمل‏ های اجرایی آن مورد بررسی قرار می گیرند.

 

نويسنده: دکتر همایون لاهیجانیان و دکتر حسین طلا

انتشارات: ارمگان- 66917019   (1387)   327 صفحه  4700 تومان

کتاب ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنایع فرآیندی

این کتاب به طور خاص برای صنایع فرآیندی، مانند پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی، نروگاه های تولید برق، صنایع غذایی و کارخانه های تولید کاغذ نوشته شده است. کتاب حاضر یکی از کامل ترین کتب در حوزه مسائل HSE می باشد که براساس تجربیات نگارنده آن به رشته تحریر در آمده و علاوه بر داشتن جنبه های کاربردی بسیار می تواند به عنوان یک کتاب درسی برای دانشجویان رشته های مختلف ایمنی، بهداشت و محیط زیست و مهدسی شیمی مورد استفاده قرار گیرد.

 

نویسندگان: دکتر همایون لاهیجانیان و دکتر عباس اکبرزاده

انتشارات مرکز تحقیقات و بهداشت کار – تلفن: 66697711    (1387)    576 صفحه  75000 ریال

 

کتاب مجموعه راهنماهای ایمنی كاربردی

به تازگی شركت ملی صنایع پتروشیمی مجموعه كتابی را با نام «راهنماهای ایمنی كاربردی» در سه جلد منتشر نموده است. مجموعه كتاب حاضر كه به همت واحد مدیریت بهداشت، ایمنی، محیط زیست و كیفیت شركت ملی صنایع پتروشمی تهیه شده است، برای دست‌اندركاران این رشته بسیار مفید می‌باشد. مجموعه حاضر شامل عناوین زیر می‌باشد: ایمنی حفاری، لوازم حفاظت فردی و فضای بسته.

 

نویسندگان: علیرضا نریمان نژاد و مجید متوقع

انتشارات گروه طرفه      (1388)       194 صفحه     تلفن: 77903926

 

کتاب ایمنی در دکل های حفاری چاه های نفت و گاز

حفاری یکی از کارهای پیچیده، پر هزینه، طاقت فرسا، تخصصی و خطرناک در صنعت نفت به شمار می‏رود. اگر برای درک مخاطرات حفاری، نگاهی به حوادث روی داده در بخش دکل‏های حفاری کشور آمریکا در سال 2008 بیندازیم، متوجه می‏شویم که در این سال 1033 حادثه رخ داده است. با این حال صنعت حفاری رکورد بهتری نسبت به صنعت ساخت و ساز، کارخانجات و صنعت حمل و نقل داشته و این مدیون آموزش‏های ایمنی تمام کارکنان دکل‏های حفاری می‏باشد.

کتابی که پیش رو دارید مشتمل بر 12 فصل می‏باشد که در آن ایمنی عمومی در دکل‏های حفاری، ایمنی برپاسازی دکل‏های حفاری، ایمنی تجهیزات حفاری، ایمنی در عملیات حفاری و موضوعات مرتبط با ایمنی به تفصیل ارایه شده است.

 

نویسنده: مهندس مجید ربیعی
انتشارات آفرنگ  (1389), 208 صفحه،  6000  تومان  تلفن: 66569937  و  66569912

کتاب مهندسی ایمنی فرآیند

کتاب حاضر از تلفیق دو کتاب process Plant, Handbook of Inlerently safer Design , Safety through design نگاشته شده است تا مفهمومی قابل درک برای دست‌اندکاران فرایندهای شیمیایی فراهم نماید. مفاهیمی همچون بهینه‏ سازی، جایگزینی، تعدیل، ‌محدود کردن اثرات، ساده‌ سازی مشخصات و قابلیت انعطاف، روش‌های سازگار کردن کارخانجات و … در این کتاب ارائه شده است. مخاطبان اصلی این كتاب مهندسان ایمنی، مهندسان شیمی، متخصصان بهداشت حرفه‌ای و مهندسان صنایع هستند.

 

نویسندگان: دکتر علیرضا کوهپایی، دکتر هاشم ستاره و مهندس ایرج اعلایی

انتشارات فن‏ آوران    (1390)     202 صفحه      5500 تومان      تلفن: 66953998

 

کتاب مقدمه ‌ای بر دینامیک گاز‌ها و آئروسل‌ ها و کاربرد آن در مهندسی بهداشت حرفه ‌ای

آگاهی از دانش و قوانین حاکم بر حرکت و رفتار گازها و ذرات برای درک بهتر این پدیده ها در طبیعت و بررسی و اندازه گیری آنها برای مهندسین بهداشت حرفه ای و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، امری اجتناب ناپذیر است. همچنین برای فعالان عرصه های ساخت تجهیزات پالایش هوا و طراحی سیستم های تهویه صنعتی، مطالعه این قوانین بسیار حیاتی و اثربخش می باشد. از آنجایی که این مبحث در مهندسی بهداشت حرفه ای به تازگی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده و در مقطع کارشناسی مهندسی بهداشت حرفه ای به عنوان یک واحد اختصاصی تدریس می شود و با توجه به اینکه تاکنون منبع منسجمی در این زمینه با دیدگاه کاربردی در زمینه های مرتبط با مهندسی بهداشت حرفه ای تدوین نشده است، لذا کتاب حاضر برای این هدف گردآوری گردید. این کتاب حاوی 6 فصل می باشد؛ فصل اول کلیاتی در مورد آئروسل ها را بیان می کند. فصل دوم به ویژگی های هوا و گازها می پردازد. فصل سوم وارد بحث در مورد آئروسل ها می شویم. فصل چهارم رفتار ذرات معلق در هوا را مورد مطالعه قرار داده و در فصل پنجم به ویژگی های نوری ذرات پرداخته شده است. در فصل پایانی برخی از تجهیزات اندازه گیری سرعت، دبی و فشار سیالات و اصول حاکم بر آنها معرفی شده اند. از ویژگی های این کتاب می توان به تدوین آن بر اساس سرفصل درس دینامیک گازها و آئروسل ها که از طرف وزارت بهداشت اعلام شده است اشاره نمود. مطالعه این مجموعه به فعالان عرصه مهندسی بهداشت حرفه ای در تمام مقاطع توصیه می شود.

 

تالیف: مهدی صادقی مالواجردی

انتشارات فدک ایساتیس      (1391)     168 صفحه     6000 تومان     تلفن: 66481096

 

کتاب مديريت بحران و طرح ريزی واكنش اضطراری در صنايع نفت، گاز و پتروشيمی

عمده مطالب اين کتاب برگرفته از يکی از مراجع مهم منتشر شده از سوی  مرکز ایمنی فرایندهای شیمیایی (CCPS)، تحت عنوان «راهنمای طرح ريزی فنی شرايط اضطراری در داخل سايت های فرايندی» است که برخی از مطالب آن تخليص و بعضا متناسب با شرايط حاکم بر صنايع کشور تغييرات جزئی در آن به عمل آمده است.

تمرکز اصلی اين کتاب بر مدیریت شرایط اضطراری در داخل سایت‏های فرايندی بوده و موضوعات مربوط به مسئولیت‏های شرایط اضطراری و فعالیت‏های مقامات مسئول خارج از سایت شامل مقامات محلی، شهری، استانی و ملی و همچنين واکنش اضطراری در حوادث حمل و نقل مواد شیمیائی خطرناک در خارج از سایت را شامل نمی شود.

در اين کتاب اطلاعات تخصصی و دانش فنی مورد نیاز برای طرح ریزی مناسب و واکنش موثر به شرایط اضطراری در داخل سایت های فرایندی بیان گردیده و پرسنل شاغل در سایت های فرایندی به ويژه کارکنان شاغل در واحدهای HSE را در زمینه طرح ريزی  و سازماندهی شرایط اضطراری، طراحی و انتخاب تجهیزات مورد نیاز و تعيين نیازهای آموزشی کارکنان هدايت می کند. این کتاب همچنین می تواند در زمينه هماهنگی طرح های واکنش اضطراری بين شرکت های همجوار مورد استفاده قرار گيرد.

 

نویسندگان: دکتر مهدی جهانگیری، مهندسین سلیمان خواجی، مجید پاسارگاد، حسین چرخند و آرش قاسمی

انتشارات: فن آوران    (1391)     288 صفحه   14000 تومان   تلفن: 66953998

کتاب اصول حفاظت از انفجار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

با توجه به پیچیدگی صنایع، افزایش بحران‏های صنعتی و رشد روز افزون آن، همه و همه با تمام وجود دست به دست هم داده‏اند تا حریق و انفجار و پیشگیری از آن، یک اصل بسیار مهم و جزء لاینفک صنایع به خصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی معرفی گردد. بی شک با وجود تمامی تفاسیر مطرح گردیده، حفاظت از انفجار اصل بسیار مهمی در پیشگیری از حوادث می‏باشد و با توجه به کمبود منابع فارسی موجود در این زمینه، این کتاب به منظور بر طرف نمودن بخشی از این نیاز نگاشته شده است.

این کتاب شامل 4 فصل می‏باشد. در فصل اول مهمترین و پرکاربردترین تعاریف مورد نیاز، معرفی می‏گردد. در بخش دوم به تاریخچه ای در خصوص حفاظت از انفجار اختصاص داده شده و در فصل سوم به مهمترین حوادث و بحران‏های صنعتی جهان، پیامدها و علل رخداد آن اشاره گردیده است، و در نهایت در فصل چهارم به طبقه‏بندی مناطق خطرناک با توجه به استانداردهای NEC، CENELEC ، IEC و غیره، نحوه نامگذاری تجهیزات، علائم، مثال‏های کاربردی و آنچه که جهت حفاظت و پیشگیری از انفجار مورد نیاز می‏باشد، مورد بحث و  بررسی قرار گرفته است.

با توجه به مطالب فوق، این کتاب، در طی تجربه چندین ساله مؤلفین در صنایع مختلف کشور، با رویکرد کاملاً صنعتی نگاشته شده است، بنابراین این مجموعه می‏تواند برای کلیه کارشناسان ایمنی، فرایند، برق و دانشجویان و دانش آموختگان مرتبط با HSE بسیار مفید واقع گردد.

 

نویسندگان: مهندس محمد یزدی و مهندس فرزانه نیکفر

انتشارات: فن آوران      (1392)      104 صفحه      6000 تومان       تلفن: 66953998

کتاب اصول طراحی، بهره‌برداری و مدیریت گازهای لندفیل

امروزه در کشورهای توسعه یافته، توجه به محيط‌زيست یک سرمایه‌گذاری استراتژیک محسوب می‌شود و تمام الگوهاي پيشرفت را بر اساس اين معيار سنجيده و ماموريت‌هاي خود را متناسب با اين مقوله ارزشمند و حياتي تدوين مي‌كنند. توسعه همه جانبه میهن اسلامی‌مان که در چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ ترسیم گردیده نیز در سایه توسعه متوازن و همه جانبه علمي و توليد دانش و فناوری با توجه به موضوع كليدي و بشردوستانه محيط‌زيست تحقق می‌یابد. با اين رويكرد تلاش شده تا در اين راه همسو با برنامه‌هاي كلان كشور اندك سهمي داشته و بر مبناي دانش، تجربه و سوابق پيشين اين همراهي را ارمغان پيشرفت نمايد. موضوع پسماند و مخاطرات آن يكي از دغدغه‌هاي اصلي همه جوامع و دولت‌ها مي‌باشد و امروزه پاسخگويي به اين مهم در صدر رقابت‌هاي علمي و اجرايي آنها قلمداد مي‌شود لذا  بر آن شده در اين رقابت بر فرهنگ‌سازي و مسيردهي جامعه خدمتي شايسته همه ايرانيان به انجام رسد.

 

نویسندگان: مهندس علی احمدزاده، مهندس آرش خسروی، مهندس علی احمدی ارکمی، مهندس هاجر

انتشارات: خانیران      (1392)      112 صفحه      7000 تومان       تلفن: 66120429

 

کتاب شناسایی مخاطرات فرآیندی

هدف از تدوین این كتاب معرفی جامع و آموزش علمی و كاربردی روش «HAZOP STUDY» به مهندسین مشاور و كارفرمایان مرتبط با صنایع فرایندی بوده و سعی شده در نگارش آن مفاهیم بنیادین به ساده ‏ترین شكل ممكن و با ارایة توضیحات و مثال‏های كاربردی كه آمیخته ‏ای از تجربیات شخصی نویسنده و سایر اساتید فن در این زمینه می‏باشد، برای خوانندگان محترم تبیین گردد.

 

نویسندگان: مهندس فرشاد سرایی

انتشارات: نگارنده دانش      (زمستان 1392)      158 صفحه      9000 تومان       تلفن: 66962053

 

کتاب مدیریت پسماندهای حفاری در چاه‏های اکتشافی نفت و گاز

يکي از بزرگترين مشکلاتي که صنايع مرتبط با نفت با آن مواجه هستند دفع مناسب پسماندهاي ناشي از عمليات مختلف نفتي از جمله حفاري مي‌باشد. دفع نامناسب پسماندهاي نفتي منجر به آلودگي‌هاي زيست‌محيطي و بويژه آلودگي خاک مي‌گردد که خود تهديدي جدي براي آب‌هاي سطحي و  زيرزميني به حساب مي‌آيد. یکی از مهم ترین عوامل در کاهش اثرات منفی زیست محیطی پسماندها مدیریت صحیح آنها می‏باشد. بنابراين جهت جلوگيري از آلودگي‌هاي زيست محيطي ناشي از حفاري اعمال روش هاي مديريتي مفيد و كارا در جهت كاهش اثرات منفي و مخرب پسماندهاي ناشي از چاههاي نفت و گاز مي‏تواند از طرفي سبب صرفه جويي‏هاي اقتصادي شده و از سویي دیگر باعث بوجود آمدن محيطي پاك و سالم براي انسانها شود. اين كتاب شامل كلياتي از  آشنايي با دكل‏هاي حفاري، سيالات حفاري، اثرات زيست محيطي پسماندهاي حفاري و روش هاي مديريت پسماندهاي حفاري در چاه‏هاي اكتشافي نفت و گاز مي باشد. اين كتاب براي استادان و پ‍‍ژوهشگران در زمينه‏هاي محيط زيست، مهندسي بهداشت محيط، متخصصين HSE، مهندسي نفت و رشته‏هاي غير مهندسي مرتبط با علوم زيست محيطي مفيد مي‏باشد.

 

نویسندگان: مهندس حافظ گلستانی فر و مهندس علی بهشتی

انتشارات: نشر دانشگاهی فرهمند      (زمستان 1393)      224 صفحه      14000 تومان       تلفن: 66953774

 

کتاب اصول مهندسی HSE دکل‏های حفاری نفت و گازخشکی

امروزه، مفاهیم احتمال و اصول متفاوت ریاضیات، برای به اجرا در آوردن گونه‏های متفاوت آنالیز ایمنی به کار گرفته می‏شوند. با توجه به این‏که، قابلیت اطمینان به طور تنگاتنگی با زمینه اصلی ایمنی پیوند یافته است، فهم اصول آن برای متخصصین ایمنی امری ضروری به شمار می‏آید، کمی کردن اطلاعات در زمینه HSE باعث ایجاد تخصیص بهتر هزینه ها شده و همچنین ایجاد تصمیم گیرهای با قابلیت اطمینان بالا را برای مدیران به همراه دارد. جلد اول این کتاب شامل پنج فصل است. فصل اول به معرفی دکلهای حفاری نفت و گاز خشکی پرداخته است، در فصل دوم ضمن معرفی برخی از قسمتهای مختلف دکل حفاری به موارد ایمنی آن نیز اشاره شده، در فصل سوم به بحث نحوه محاسبه هزینه‏های ایجاده شده در حوادث ایمنی پرداخته است، فصل چهارم کتاب به بررسی کمی ریاضیات و قابلیت اطمینان اشاره دارد، و در فصل پنجم کتاب ضمن معرفی دو نمونه تکنیک ارزیابی ریسک که در پیشگیری از حوادث نقش مهمی دارند همراه با نمونه‏های اجرا شده در صنعت حفاری نفت گنجاده شده است. قابل ذکر است که جلد اول به بررسی و آنالیز ایمنی پرداخته است در جلدهای بعدی به مباحث مهندسی بهداشت حرفه‏ای و محیط و همچنین موارد زیست محیطی دکلهای حفاری نفت و گاز پرداخته می‏شود.

 

نویسندگان: غفور نوريان

انتشارات: فن آوران        (1393)      148 صفحه      9000 تومان       تلفن: 66953998

 

کتاب اصول ایمنی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

این اثر، به مسائل مهم پیرامون حفاظت و ایمنی مطابق بااستانداردهای بین‏المللی وزارت کار و سرفصل‏های مصوب آموزش عالی تنظیم شده است. این کتاب راهنمای باارزشی برای دانشجویان رشته‏های مختلف فنی و مهندسی به ویژه دانشجویان گرایش‏های مختلف مهندسی شیمی دانشگاه‏های آزاد و دولتی، شرکت‏های تابع وزارت نفت و بسیاری از مراکز علمی و تحقیقاتی، صاحبان صنایع، کارفرمایان و کارگران و حاوی اطلاعات مهمی برای ارتقاء سطح علمی و فرهنگی اقشار مختلف جامعه می‏باشد.

 

ویسندگان: دکتر محمدرضا عادل زاده

انتشارات: راه نوین       (1393)      520صفحه      23500 تومان       تلفن: 66574115

 

کتاب ايمنی و بهداشت كاركنان در هنگام انجام عمليات مقابله با آلودگی نفتی در دريا (2)

كاركنان مقابله با آلودگی نفتی ممكن است در معرض خطرات احتمالی ناشی از فرآورده ‏های جانبی نفتی، دیسپرسنت ‏ها، شوینده ‏ها و پاك كننده ‏های نفت و گریس قرار بگیرند. از جمله این خطرات می‏توان به غرق شدن، گرمازدگی، سقوط و مواجهه با حشرات، مار و سایر حیوانات وحشی در منطقه اشاره كرد.

این کتاب آموزشی توسط موسسه ملی سلامت و موسسه ملی علوم بهداشت محیط زیست آمریکا به منظور حفظ سلامت و ایمنی كاركنانی كه در عملیات مقابله با آلودگی نفتی شركت دارند، تهیه شده است.

از جمله اهداف این كتاب می توان به موارد زیر اشاره كرد:

– افزایش سطح آگاهی و ترغیب كاركنان به مطالعه كتابچه با توجه به حجم كم آن كه حاوی نكات اصلی و قابل تامل برای اجرای یك عملیات ایمن است.

– ارتقاء ایمنی كاركنان در هنگام انجام كار به وسیله بالا بردن سطح آگاهی و دانش اولیه آنها با بر شمردن نكات مهم وقابل توجه برای كارفرمایان و كاركنان در هنگام انجام عملیات.

– اطلاع كاركنان از خطرات در حین انجام عملیات و آگاهی از وسایل حفاظت شخصی مناسب PPEكه باید در حین انجام كار استفاده شود.

– ایجاد هماهنگی بیشتر در حین انجام عملیات و بالا بردن سطح كارایی و ایجاد سیستم گزارش دهی برای بهبود سیستم. 

 

نویسنده: مریم رسولی

انتشارات: فن آوران       (1393)      88 صفحه      8000 تومان       تلفن: 66953998

 

کتاب معرفی شاخص های عملكردی بهداشت در صنايع نفت و گاز

رشد پرشتاب صنایع و تاثیر مستقیم آن بر روی سلامت انسان موجب گردیده که به پتانسیل اثرات ناخواسته صنایع در زوایای گوناگون بهداشتی نگریسته شود. در میان صنایع مختلف نیازمند توجه به مسایل بهداشتی محیط کار، صنایع شیمیایی و نفت از جمله صنایع مهم و راهبردی در جهان و به ویژه در كشور عزیز ما ایران می ‏باشند كه بنابر طبیعت شرایط سخت و غیرقابل پیش ‏بینی آنها، همواره با مشکلات بهداشتی فراوان برای کارکنان خود روبرو بوده‏ اند. در راستای ارتقای سطح سلامت کارکنان در صنایع نفت و گاز انجمن بین ‏المللی تولیدکنندگان نفت و گاز(OGP)، با همکاری انجمن بین ‌المللی حفاظت از محیط زیست صنعت نفت، اقدامات قابل توجهی را در جهت بهبود استانداردهای بهداشت و رعایت این استانداردها در بخش نفت و گاز نموده‏ است که حاصل آن تعریف 8 شاخص برجسته مربوط به بهداشت در شرکت ‏های بزرگ نفتی است.

هدف از ترجمه و تالیف کتاب حاضر معرفی شاخص ‏های مطرح شده توسط این انجمن در زمینه مسایل بهداشتی است که به منظور ارزیابی و مدیریت بهداشت محیط ‏های کاری در صنایع خصوصاً صنعت  نفت و گاز کاربرد دارد.

 

نویسندگان: قاسم پژمان ثانی و هدی السادات حسینی

انتشارات: فن آوران       (1394)      160 صفحه      12000 تومان       تلفن: 66953998