کتاب بهداشت کار و فرسودگی شغلی

امروزه، به دلایل گوناگونی همچون: كسب درآمد، كاهش مشكلات اقتصادی خانواده، داشتن استقلال مالی، رهایی از بیكاری و خانه‏نشینی و … تقاضا برای اشتغال افزایش پیدا كرده است. داشتن شغل مناسب، ضمن آن‏كه موجب می‏شود فرد شاغل به خواسته‏های مطلوب خود دست پیدا كند، فواید دیگری نیز دارد. مثلاً به سلامت جسم و روان، افزایش مهارت‏ها و اعتماد به نفس، اجتماعی شدن و احساس ارزشمندی كمك می‏كند.

اما همواره داشتن شغل عاملی برای رسیدن به موارد یاد شده محسوب نمی‏شود. زیرا چنان‏چه شغل و محیط شغلی دارای شرایط استرس‏زا باشد و یا فرد از ویژگی‏های مثبت شخصیتی برخوردار نباشد، این احتمال وجود دارد كه خیلی زود مغلوب شغل خود شده و انگیزه و توانایی اولیه‏اش را از دست دهد. هم‏چنین نگرش مثبت وی نسبت به شغلی كه دارد، دستخوش تغییر شود. واضح است بروز چنین وضعیتی، نه با اهداف فرد سازگاری دارد و نه مطلوب سازمانی است كه وی در آن خدمت می‏كند. این شرایط (احساس كاهش توانایی‏های جسمی و كاری، هم‏چنین تحلیل رفتن منابع عاطفی و روانی) كه محققان آن را فرسودگی شغلی می‏نامند، پدیده‏ی نامباركی است كه در قرن حاضر بسیاری از كاركنان و سازمان‏ها با آن مواجه هستند.

كتاب حاضر در تلاش است تا ضمن تبیین پدیده‏ی فرسودگی شغلی، به آسیب‏شناسی این مشكل پرداخته و راه‏كارهایی مفید برای پیشگیری و درمان آن ارایه كند. مبتنی بر این هدف، خواننده‏ی محترم در فصل اول كتاب با كلیاتی راجع به موضوع آشنا خواهد شد. سپس در فصل دوم، اصلی‏ترین عواملی را كه موجب بروز فرسودگی شغلی می‏شوند، فرا خواهد گرفت. در فصل سوم، ارتباط مجموعه‏ای از متغیرهای مهم در كاهش یا افزایش فرسودگی مشخص خواهد شد. فصل چهارم كتاب نیز به توضیح فرسودگی شغلی در بین گروهی از شاغلان مشاغل خدماتانسانی و بهداشتی خواهد پرداخت و سرانجام در فصل پنجم، روش‏های مقابله با استرس و فرسودگی شغلی بیان خواهند شد.

 

نویسنده: محمد کاوه

انتشارات حیدری     (1393)      192 صفحه       12900 تومان       تلفن: 66976499

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *