کتاب بهداشت شغلی و طب كار

كتاب حاضر كوششی است كه به شيوه‌ای موجز دانشجويان پزشكی را با ديدگاه خاص «روابط موجود بين كار و محيط آن با سلامت انسان» آشنا می سازد تا در آينده توجه بيشتری به شغل بيماران خود مبذول دارند و روابط بين شغل و محيط آن را با بيماري‌های انسان‌ها در نظر داشته باشند و از صدمات حاصل از فرآيندهای خاص صنعتی بر كارگران و كساني كه در محيط كار هستند پيشگيری نموده و چاره‌جويی نمايند.

 

نویسنده: اچ – ا – والدرون / دكتر علي صادقي حسن آبادي
انتشارات نويد شيراز (1370),  280صفحه،      تلفن: 2226661-0711

مدیریت امداد و کمک های اولیه در صنعت

مدیریت امداد و کمکهای اولیه در صنعت از موقعیت بسیار حساسی برخوردار است، زیرا مسئولیت بسیار مهم کاهش عوارض و عواقب انسانی ناشی از حوادث را به عهده دارد. عملکرد مطلوب این مدیریت براساس وظایف از پیش تعیین شده و ارزشهای مورد احترام، مرهون تلاشهای مستمر و مراقبتهای همه جانبه­ای است که دارای ابعاد مختلف حرفه­ای، قانونی و منزلت والای شرعی و الهی است.

برای تهیه این کتاب علاوه بر بهره گیری از منابع موجود و انتخاب مطالبی که بیشتر در مراکز صنعتی کاربرد داشته و فهرست انها در پایان کتاب آورده شده است، از کتاب ها و مقالات دیگری نیز استفاده گردیده که در پایان هر بخش از آنها نام برده شده است. در این کتاب سعی شده مقوله حیاتی (کمک‌های اولیه) از دیدگاه (مدیریت) بررسی شود .افزون بر آن, نگارنده نقش حساس مدیران و سرپرستان در قبال فوریت‌های پزشکی را خاطر نشان می‌سازد .

 

نویسنده: محمدرضا طوسی
انتشارات فن و هنر (1377), 386 صفحه، 14000 ريال   تلفن: 66467730

کتاب استرس شغلی

واژه استرس امروزه چنان نقل هر زبانی است که گویا استرس مساله همگانی و همه گیر و مبتلا به انسان امروز و مشخصه زندگی اوست. استرس واژه ای است در اصل به معنی فشار و نیرو. در جهان فیزیکی هرگاه فشاری بر چیزی وارد شود، کنشی را بر آن وارد می کند، ثبات اجزای درونی آن را بر هم میزند و تنشی در آن پدید می آورد و بر می آشوبد، و سرانجام ان شی یا دستگاه را به واکنش می اندازد. در فصل پایانی کتاب اطلاعات وسیع و گوناگون و فن ها و شیوه های عملی برای پیشگیری یا مقابله و درمان استرس ارایه شده است. کتابی است کاربردی برای طیف وسیعی از افراد، از جمله: کارشناسان مدیریت منابع انسانی، مسولان اجرایی، متخصصان بهداشت کار، روانشناسان، مدیران صنعتی و ادارای و افراد عادی.

 

ترجمه غلام رضا خواجه پور
انتشارات سازمان مدیریت صنعتی (1377), 286 صفحه، 15000 ريال

کتاب مدیریت استرس

کتاب حاضر ابزاری مفید برای کسب مهارت های لازم در رویارویی با استرس های ناشی از محیط کار و زندگی است. یکی از مزایای کتاب این است که نگرشی کل گرا به انسان دارد و فشار عصبی را از جنبه های مختلف فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار می دهد و راهکارهای مناسبی برای رویارویی با آن ارائه می کند. از آنجا که این راهکارها به زبان آسان و ساده بیان شده اند برای همه افراد به راحتی قابل استفاده هستند.

 

نویسنده: تیم هیندل    

مترجم: محمد منتظری

انتشارات سارگل-تلفن: 88983324    (1383)    69 صفحه    28000 ریال

 

کتاب بیماری های چشمی ناشی از کار

کاربرد وسیع رایانه و پیشرفت چشمپیر علوم سخت افزاری و میکروالکتریک و دفاتر و ادارات بدون کاغذ، نیروی انسانی را به طرف کار چشمی سوق می دهد. امروزه نسلی که بینایی خود را در نتیجه حوادث چشمی ناشی از کار از دست داده، رو به انقراض است و نسل آینده خواهان محیط کاری است که ساعت های کار متمادی در آن، سبب بروز خستگی چشمی نشود و با رفاه و آسایش چشمی و بهره وری دو چندان همراه باشد.

در این کتاب، نخست مباحثی درباره‌ی اصول ارگونومیک روشنایی، تجویز عینک با در نظر گرفتن شغل بیمار، و معاینه چشم در شاغلین مطرح گردیده و سپس آسیب‌ ها و بیماری‌ های شغلی چشم شامل آسیب ‌های مکانیکی، سوختگی‌ های شیمیایی، آسیب ‌های ناشی از تشعشع، و اجسام خارجی داخل چشم مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نویسنده: دکتر اشرف السادات بطحایی و دکتر محمد ریاضی اصفهانی

انتشارات شهد – 66402799    (1384)    180 صفحه

کتاب سیستم مدیریت اورژانس طب کار (1)

احساس نياز به دگرگونی و تغيير در بينش و نگرش مديران و پزشكان بخش درمان، كمك‌های اوليه و امداد و نجات صنايع و معادن و همچنين مديران و سرپرستان كارگاه‌ها نسبت به مساله مهم و حياتی اورژانس طب كار انگيزه تاليف كتاب می باشد. در كتاب مواردی نظير كمك‌های اوليه و استانداردهای بين‌المللی، ساماندهی اورژانس طب كار، مديريت اورژانس طب كار، عمليات نجات، تجهيزات و وسايل مورد نياز مورد بحث قرار گرفته است.

 

نویسنده: محمدرضا طوسی

انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران  (1384)     116 صفحه    17500 ریال   تلفن: 88300973

 

کتاب سیستم مدیریت اورژانس طب کار (2)

در اغلب حوادث ناشی از كار و همچنين حوادث غير مترقبه مصدوم قبل از آنكه نياز به مراقبت‌های پزشكی داشته باشد، نيازمند آن است كه نزديك‌ترين فرد به او با سرعت و مهارت به ياری او بشتابد. در شرايط كنونی كه به دليل استفاده از فناوری هاي جديد، استفاده روزافزون از مواد شيميايی و خلاصه تغييد الگوهای كار و زندگی بر تعداد و به خصوص بر شدت حوادث از جمله حوادث شغلی اضافه شده است، يادگيری كمك‌های اوليه براي همه الزامی است و اين مساله برای كاركنان صنايع و معادن از اهميت ويژه‌ای برخوردار می باشد. از اهداف اصلی نگارش چهار كتابی كه تحت عنوان «سيستم مديريت-اورژانس طب كار» به علاقمندان تقديم می شود كمك به يادگيری اصول كمك‌ های اوليه، با در نظر گرفتن خطرات محيط كار و همچنين افزايش آگاهی هاي كاركنان در زمينه تدابير ايمني و پيشگيری از حوادث شغلی می باشد. يادآور می شود در حوادث ناشی از كار، اولين نفرات نزديك به مصدوم يعنی همكاران او بايد تا رسيدن تكنيسين اورژانس طب كار بتوانند به وظايف خود كه بسيار ارزشمند می باشد، عمل نمايند.

 

ویسنده: محمدرضا طوسی

انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران  (1385)     200 صفحه    29000 ریال   تلفن: 88300973

کتاب كمك های اولیه

این كتاب جامع دارای نكات ارزنده و مفیدی برای انجام اقدامات اولیه ضروری و اورژانسی بیماران از نوزادان گرفته تا بزرگسالان شامل بیهوشی، خفگی، حمله آسم، خونریزی، شوك، حمله قلبی، جراحت سر، جراحت چشم و آسیب ستون فقرات و شكستگی استخوان در شرایط مختلف می‌باشد.

 

نویسنده: فریده جهانگیری

انتشارات بین‌المللی حافظ     (1385)      32 صفحه       1400 تومان       تلفن: 77431258

کتاب ايمنی بيمار با رويكرد فاكتورهای انسانی

این كتاب با رویكرد خطای انسانی بمنظور ایجاد بستری ایمن برای كاهش خطاهای انسانی در گروه بزرگ علوم بهداشتی – پزشكی است. فصل اول ارتباط تنگاتنگ بین واژه‏های صلاحیت، استانداردسازی و خطا را در سیستم مراقبتهای بهداشتی مطرح می‏كند. فصل دوم به اهمیت خطای انسانی و موضوع پیچیدگی خطای انسانی در حوزه مراقبتهای بهداشتی می‏پردازد. فصل3 فاكتورهای شناختی و مباحث دینامیك توجه، فاكتورهای دانش و فاكتورهای استراتژیك در زمینه مراقبتهای بهداشتی را پوشش می‏دهد. در فصل 4 می‏بینیم تغییرات تكنولوژی، كار و محیط كار را تحت الشعاع خود قرار داده آنرا دستخوش تغییر می‎كند، ارتباطات انسان با انسان مثالی از آن است كه سرچشمه خیلی از نقاط ضعف و قوت محسوب می‏شود. فصل 5 فرهنگ و ریسك سازمانی، پذیرش تدریجی ناهنجاری و نرمال‏سازی انحراف از روتین و راه‏های جلوگیری از آن را مورد بحث قرار می‏دهد. فصل6 چیدمان بهم پیوسته‏ایی از رویكردهای انسانی اعم از گزارش ایمنی، یادگیری سازمانی، بررسی رویدادهای نامطلوب و آموزش مدیریت را معرفی می‏كند. فصل 7 تعادل بین فرهنگ یادگیری و مسیولیت سازمانی- شناختی كه رویدادهای نامطلوب را به خطاهای انسانی یا تخلفهای او نسبت داده و آنرا مورد بحث قرار می‏دهد. فصل 8 دو موضوع  سیستم‏های تركیبی و پیچیده را بچالش می‏كشاند، شكست در سیستمهای پیچیده می‏تواند شاغلین را با ریزش آبشارگونه مشكلات، مدیریت را در رفع وضعیت بحرانی پیش آمده دچار عجز و پریشانی نماید.

تیوری پیچیدگی بعنوان موضوع گریزناپذیر سامانه‏ها، نقطه عطفی در فهم ایمنی بیمار بوده و بخش پایانی كتاب را تشكیل می‏دهد.

 

نویسنده: رامین آذر برزین

انتشارات فن آوران     (1393)      128 صفحه       6500 تومان       تلفن: 66953998

کتاب بهداشت کار و فرسودگی شغلی

امروزه، به دلایل گوناگونی همچون: كسب درآمد، كاهش مشكلات اقتصادی خانواده، داشتن استقلال مالی، رهایی از بیكاری و خانه‏نشینی و … تقاضا برای اشتغال افزایش پیدا كرده است. داشتن شغل مناسب، ضمن آن‏كه موجب می‏شود فرد شاغل به خواسته‏های مطلوب خود دست پیدا كند، فواید دیگری نیز دارد. مثلاً به سلامت جسم و روان، افزایش مهارت‏ها و اعتماد به نفس، اجتماعی شدن و احساس ارزشمندی كمك می‏كند.

اما همواره داشتن شغل عاملی برای رسیدن به موارد یاد شده محسوب نمی‏شود. زیرا چنان‏چه شغل و محیط شغلی دارای شرایط استرس‏زا باشد و یا فرد از ویژگی‏های مثبت شخصیتی برخوردار نباشد، این احتمال وجود دارد كه خیلی زود مغلوب شغل خود شده و انگیزه و توانایی اولیه‏اش را از دست دهد. هم‏چنین نگرش مثبت وی نسبت به شغلی كه دارد، دستخوش تغییر شود. واضح است بروز چنین وضعیتی، نه با اهداف فرد سازگاری دارد و نه مطلوب سازمانی است كه وی در آن خدمت می‏كند. این شرایط (احساس كاهش توانایی‏های جسمی و كاری، هم‏چنین تحلیل رفتن منابع عاطفی و روانی) كه محققان آن را فرسودگی شغلی می‏نامند، پدیده‏ی نامباركی است كه در قرن حاضر بسیاری از كاركنان و سازمان‏ها با آن مواجه هستند.

كتاب حاضر در تلاش است تا ضمن تبیین پدیده‏ی فرسودگی شغلی، به آسیب‏شناسی این مشكل پرداخته و راه‏كارهایی مفید برای پیشگیری و درمان آن ارایه كند. مبتنی بر این هدف، خواننده‏ی محترم در فصل اول كتاب با كلیاتی راجع به موضوع آشنا خواهد شد. سپس در فصل دوم، اصلی‏ترین عواملی را كه موجب بروز فرسودگی شغلی می‏شوند، فرا خواهد گرفت. در فصل سوم، ارتباط مجموعه‏ای از متغیرهای مهم در كاهش یا افزایش فرسودگی مشخص خواهد شد. فصل چهارم كتاب نیز به توضیح فرسودگی شغلی در بین گروهی از شاغلان مشاغل خدماتانسانی و بهداشتی خواهد پرداخت و سرانجام در فصل پنجم، روش‏های مقابله با استرس و فرسودگی شغلی بیان خواهند شد.

 

نویسنده: محمد کاوه

انتشارات حیدری     (1393)      192 صفحه       12900 تومان       تلفن: 66976499

کتاب فوریت های پزشکی

فوریت ‏‏های پزشکی هر ساله در کشور منجر به مرگ و معلولیت جسمی و روانی هزاران نفر و صدمات مالی بسیار می ‏گردد. همچنین به دنبال هر حادثه، استرس ‏های روانی و فشار‏های مالی زیادی به اطرافیان بیماران و مصدومان وارد می ‏شود که گاه جبران ناپذیر می ‏باشد. پزشکان، پرستاران و امدادگرانی که با اورژانس ‏های پزشکی سروکار داشته‏ اند، می ‏دانند که این فوریت‏ها از تنوع فراوانی برخوردارند؛ از طرفی هر یک از فوریت ‏ها خود از نظر تشخیص و درمان از تنوع و پیچیدگی بسیار برخوردار است که هر روز به آن افزوده می ‏شود. لذا گاه تصمیم‏ گیری بر بالین بیماران و مصدومان بسیار مشکل، وقت ‏گیر و پیچیده خواهد بود و شاید نیاز به مطالعه و مرور منابع علمی متعدد باشد. اما موضوع این است که درمان بیشتر این فوریت ‏ها دارای زمان ‏های طلایی می ‏باشد که حیات بیماران به آن وابسته است.

کتاب حاضر در راستای رفع بخشی از مشکلات و سرعت ‏بخشی در تصمیم‏ گیری صحیح به رشته تحریر در آمده است و کوتاهترین راه را در رسیدن به تشخیص و درمان صحیح ارائه می ‏نماید. در واقع کاربرد دقیق الگوریتم ‏‏های این کتاب بر بالین بیماران و مصدومان می ‏تواند بخشی از مشکلات کادر سیستم پیش بیمارستانی کشور را حل نماید.

 

نویسنده: دکتر وحید حسینی جناب، دکتر جلال ایزدی مبارکه و دکتر احمدرضا جلالی

انتشارات رویان پژوه     (1393)      205 صفحه       17000 تومان       تلفن:  66486373

کتاب مهندسی اورژانس

این مجموعه تاکید بر مدیریت، مهندسی و رهبری علمی در عملیات واکنش بحران، امداد و نجات و اورژانس پیش بیمارستانی دارد و کتاب درسی و کمک درسی دانشکده‏های پزشکی، پرستاری، امداد و نجات و دانشکده‏های نظامی (پدافند غیر عامل) و مردم یاری است. این کتاب کمتر به مباحث تخصصی پزشکی و درمانی پرداخته است بلکه بیشتر جنبه مدیریتی و استراتژی دارد که باید اذعان داشت تاکنون در مراکز مدیریت بحران، سوانح و اورژانس پیش بیمارستانی کمتر مورد توجه بوده است. این مجموعه حاصل تجارب جامعه در حوادث غیر منتظره است. در این مجموعه سعی گردیده است که راهکارهای مدیریتی و تدبیرهای اجرایی به زبان ساده بیان شود.

 

نویسنده: دکتر نادر بیرودیان

انتشارات ارسطو     (1393)      312 صفحه       14500 تومان       تلفن: 05135096145